Wednesday, June 13, 2012

Lennart Johansson avliden

Från Jan Fjellanders Facebooksida nås jag av det tråkiga beskedet att Lennart Johansson avled i sitt hem den 18 maj. Jag hade ett långt samtal med Lennart den 6 februari då vi pratade gamla minnen och planerade att han skulle komma till Norrköping för att titta på Arkivet för UFO-forskning. Lennart var under många år aktiv inom Miljöpartiet och skulle ha arbetat som funktionär på partiets kongress i Umeå 25-27 maj. Han hedrades under kongressen med en tyst minut och ett kort tal av Yvonne Ruwaida.

Lennart Johansson 1974

Lennart Johansson föddes 1948 och arbetade hela sitt liv på företaget Kone, som bland annat tillverkar hissar. Nybliven pensionär i mars 2011 planerade han att, förutom politiken, ägna sig åt släktforskning. Jag lärde känna Lennart i början av 1970-talet då vi båda deltog i UFO-Sveriges första riksstämmor i Motala. Tillsammans med Leif Johansson och Tony Eckardt hade han bildat Stockholms UFO-Center. Våren 1974 donerade han hela sin samling med drygt 200 ufoböcker till AFU vilket blev grundplåten till arkivet. Jag har många gånger undrat om det över huvud taget skulle ha blivit något arkiv och bibliotek utan denna första donation. Kjell Jonsson, som då hade samlingarna hemma i sin lilla etta i Södertälje, säger i en intervju att det var Lennarts donation som gav honom vidare inspiration att bygga upp ett ufobibliotek.

Lennart Johansson på UFO-Sveriges riksstämma i Motala 10 april 1971. Han står mellan Anders Liljegren tv och Erik Fredrikson th

Hösten 1973 gick jag med i den meditationsgrupp som Sture och Turid Johansson startat i sitt hem på Lidingö. Med i gruppen var också Lennart Johansson och flera andra från Stockholms UFO-Center. När jag hösten 1974 flyttade till Sundbyberg blev vi nästan grannar och umgicks ofta både i meditationsgruppens olika träffar och i ufosammanhang. Jag har många glada minnen av utflykter och fester där Lennart var med. Något jag aldrig glömmer är hans omedvetna felsägning när han skulle berätta om naturläkaren Birger Ledins bok Fyra vägar föra ut. Med allvarlig min presenterade han boken som Fyra vägar utför. Jag fullkomligt vred mig av skratt åt denna underbara felsägning.

Lennart i Sture och Turids meditationsgrupp augusti 1974

Nyårsfirande med Sture och Turid Johansson 1974

Jan Fjellander beskriver Lennart Johansson som en god vän som aldrig framhävde sig själv. Jag kan bara instämma. Han var blygsam men samtidigt oerhört kunnig inom många områden. Det bidrag han lämnat till svensk ufoforskning är bestående. Jag kan bara beklaga att han inte fick se det ufoarkiv han bidrog till att skapa. Men jag är glad och tacksam över att ha lärt känna honom och han lever i minnet.

I dag vill jag också passa på att säga grattis till UFO-Sveriges Håkan Ekstrand som fyller 62 år. Håkan håller i prenumerantregistret för UFO-Aktuellt och ser till att den tillsammans med norska UFO blir en sammanslagen tidning. Otaliga gånger har Håkan, Clas Svahn och andra åkt till England för att hämta ufomaterial till AFU. En verkligt berömvärd insats. Det är mycket tack vare dessa resor som AFU är världens största arkiv i sitt slag. Och så är Håkan E en förbaskat trevlig kille som man gärna svänger en bägare med. Så ett stort GRATTIS till dig min namne.

Håkan Ekstrand vid UFO-Sveriges riksstämma i Örebro 4 maj 2012