Saturday, February 25, 2012

Norrköpings UFO-förening x 2

Den här helgen kommer ufologerna Christoffer Mossberg och Anders Skoglund från Borås på besök till AFU men eftersom min feber och förkylning sitter i så får jag tyvärr ingen chans att träffa dom den här gången. Tråkigt men Anders Liljegren får agera ciceron istället. I veckan var Sven-Olov Svensson vänlig och cyklade hem till mig med pärmen föreningsarkivalier för Norrköpings UFO-förening. Passade på att ordna dessa papper vid köksbordet. Lagom ansträngande pyssel vid förkylning.

Norrköpings UFO-förening har faktiskt funnits i två versioner med startår 1970 respektive 1995. Anders Liljegren annonserade redan hösten 1969 i Norrköpings tidningar efter ufointresserade och en liten informell grupp, UFO-Norrköping, bildades. När UFO-Sverige grundades våren 1970 bytte man namn till Norrköpings UFO-förening. Anders ordnade en lokal på Ljuragatan 23 där medlemmarna samlades.

Norrköpings UFO-förening 1971. Fr v Jorma Heinonen, Anders Liljegren, Bengt Olof Wettergren, Tore Öjerbrand

Anders sätter upp nya klipp i lokalen Ljuragatan 23

Eftersom jag från våren 1971 distansläste på Statens skola för vuxna i Norrköping passade jag ofta på att besöka Anders och föreningen. Här startade en livslång vänskap och samarbete som med tiden skulle resultera i Arkivet för UFO-forskning. Norrköpings UFO-förening upphörde 1973 när vi bildade AFU.


1995 återuppstod Norrköpings UFO-förening eftersom flera intresserade dök upp i mitten på 1990-talet, mycket tack vare ALU-arbete i arkivet. Varken Anders eller jag hade tid att sköta både förening och arkiv och den blev Jessica Larsson som valdes till ordförande. Jessica och flera andra i styrelsen gjorde ett fint jobb under några år. Ett minnesrikt föredrag hölls av Barbro Magnusson den 25 mars 1996. Barbro var då ordförande i UFO-Nyköping och berättade med stor inlevelse om sina undersökningar i Hessdalen och Kolmården. Vi är många som saknar Barbro som tyvärr avled 2008.

Barbro Magnusson och Jessica Larsson 23 mars 1996

Norrköpings UFO-förening två, lades ner 1998. De aktiva flyttade eller fick ej tid till vidare engagemang. Som jag skrivit tidigare tror jag ändå att det finns intresse för rena föreläsningsföreningar inom ufo, forteana, paranormala fenomen med mera. Kanske kan någon ta upp facklan igen i Norrköping och driva föreningen vidare.

En av fördelarna med att vara sjuk är att man, om orken finns, kan passa på att läsa böcker. Jag har hunnit läsa om några klassiska kontaktböcker bland annat Cancer planet mission av Ludwig Pallmann, The secret of the saucers av  Orfeo Angelucci och I rode a flying saucer av George Van Tassel. Återigen önskar jag att någon amerikansk ufolog kunde skriva ordentliga biografier om dessa klassiska kontaktpersoner.




Däremot väntar jag med spänning på nya böcker om det kontroversiella fallet Amicizia i Italien. En komplicerad kontakthistoria där åsikterna går vitt isär. Timothy Good kommer snart med en ny bok om kontaktfall där han ställer sig positiv till Amicizia, efter att ha gjort flera resor till Italien och träffat de inblandade. Även Warren Aston har ägnat tre år åt de italienska fallet och arbetar också med en bok. Eftersom Edoardo Russo för mig berättat att historien är ett enda stort bedrägeri så ska det bli intressant att följa utvecklingen av debatten när de nya böckerna kommer. Hittills har endast den märkliga Mass contacts av Stefano Breccia presenterats på engelska.


Och slutligen har jag fått ett mejl om att Malmö interplanetariska sällskap (MIS) fått en egen hemsida. Roligt för Sveriges äldsta ännu fungerande ufoförening.