Sunday, November 13, 2011

AFU-jobb och en uppmaning

Lördag och söndag har jag helt ägnat åt att förbereda nästa veckas flytt. Medan Anders Liljegren bland annat packat alla danska uforapporter i A-arkivet har jag flyttat all försäljningslitteratur med tillhörande hyllor från C-lokalen till vår nya lokal. Anders hjälpte mig med hyllorna som man måste vara två för att klara.

 Anders flyttar hyllor till nya lokalen samtidigt som Clas ringer sin dagliga signal för att höra hur det går

Köket är så stort så där har vi även ställt hyllor med försäljningslitteratur. Ändå får vi plats med vår lilla soffa och ett köksbord. Compact living så att säga. I dag fick vi också ett glädjande besked från Clas. Han hyr en mindre lastbil i Stockholm och kommer ner på lördag med sina två söner plus Carl-Anton Mattsson från Nyköping. Clas har lyckats hitta en plats i villan för det stora skåp han förvarar i Evansbiblioteket. Nu tar han med skåpet till Stockholm plus att jag kan boka av vår lastbil i Norrköping.

 Hyllan med engelsk ufolitteratur till försäljning börjar ta form i nya lokalen

I veckan fick jag även ett riktigt tråkigt besked från Clas. I samband med hans föredrag på Cozmoz i Borlänge sökte han få reda på vad som hänt med den gamle ufologen Sven Olov Larssons stora samling ufoböcker och annat material. Sven Olov Larsson avled för en tid sedan i Borlänge. Clas lyckades få tag på brodern och det visade sig att han kastat hela samlingen på tippen. Det värkar i ufologhjärtat när man hör sådant. Sven Olov Larsson hade en unik samling ufoböcker, tidskrifter, pressklipp, föreningsmaterial med mera. Det vet både Clas och jag som båda besökt honom.


Besök hos Sven Olov Larsson i Borlänge 30 juli 1978. Fr v Sven Olov Larsson, Margareta (min dåvarande flickvän), Åke Franzén, Kjell Jonsson

Jag vill alltså ännu en gång gång rikta en uppmaning till alla som läser den här bloggen - släng aldrig ufomaterial!!! Framförallt inte unikt material som korrespondens, foton, föreningsarkivalier etc. Kontakta någon inom UFO-Sverige eller oss i AFU så ordnar vi transport. Hjälp oss rädda svensk ufohistoria.