Sunday, December 26, 2010

Årets bästa ufoböcker

Den kanadensiske ufologen Chris Rutkowski har på sin blogg listat 2010 års bästa ufoböcker. Högst upp på listan kommer UFOs: generals, pilots and government officials go on the record av journalisten Leslie Kean. En bok som fått strålande recensioner av en mängd forskare. Jag har själv inte läst den ännu men den ligger på väntelistan. Som nummer två kommer Wonders in the sky av Jacques Vallee och Chris Aubeck och trean blir UFOs and water av Carl Feindt. Han har för övrigt en utmärkt hemsida med material om sambandet mellan ufo och vatten.


Min egen lista över 2010 års bästa ufoböcker blir något annorlunda. Med bästa menar jag här inte de som har den högsta vetenskapliga kvalitén eller fått mest positiva recensioner utan helt enkelt de böcker som jag räknar som de intressantaste ur mitt eget perspektiv. Och eftersom mitt huvudspår inom ufologin är närobservationer och kontaktfall blir det följande böcker publicerade under 2010. Högst upp på listan kommer Nick Redferns  Contactees. A history of alien-human interaction. Författaren har grävt fram en mängd nya data, även om de klassiska kontaktpersonerna, och visar på kopplingen till underrättelseorganisationer. Ni kan läsa min recension i UFO-Aktuellt här.


Läsvärd, även om den är något spekulativ och teoretisk, är The Cryptoterrestrials av den nyligen avlidne ufologen Mac Tonnies. Han utvecklar teorin om fysiska jordbundna främlingar på lite annorlunda sätt.


Slutligen vill jag nämna e-boken George Adamski. The toughest job in the world av ufologen Tony Brunt från Nya Zealand. I likhet med Timothy Good visar Brunt att det finns en hel del som talar för att George Adamski verkligen hade någon form av kontakt med "främlingar" men kanske inte nödvändigtvis utomjordingar. En klart läsvärd och tankeväckande bok. Min artikel om boken finns att läsa här.