Thursday, February 17, 2011

Finsk bok och UFO-Sverigebilder

För ungefär ett år sedan kontaktades jag av Lasse Ahonen, vice ordförande i UFO-Finland ry. Han önskade göra en finsk översättning av min bok Främlingar på vår jord. Vi kom överens om villkoren och under 2010 arbetade Heljä Pehkonen med översättningen. Hon studerar språk vid Jyväskylä universitet. Igår anlände sju exemplar av min bok på finska samt fem andra finska ufoböcker, som var en gåva till AFU. Fascinerande att se sin egen bok på ett annat språk.


Idag kom ett annat trevligt paket med posten. Inte mindre än 132 UFO-Sverigefoton från perioden 1988-1995. Det var Berit Bergqvist i Säter som hörsammat min uppmaning att skicka in gamla UFO-Sverigebilder till AFU. Tack Berit, hoppas fler gör samma sak.

UFO-Sveriges styrelsemöte i AFU 25 augusti 1990

Visserligen är det pappersbilder och inga negativ men Berit har lovat att leta efter negativen också. Kvalitén blir därför inte den bästa när man skannar men det viktiga är bidraget till UFO-Sveriges historia.

Fältundersökarkurs i Björsjö 15-16 september 1990

Det är alltid roligt att titta på gamla bilder från UFO-Sveriges olika aktiviteter genom åren. I Berits samling finns bland annat foton från styrelsemöten, riksstämmor, planeringskonferenser och fältundersökarkurser.

Jag och Anders Liljegren i AFU 21 september 1991

Bilderna fyller flera luckor vad gäller dokumentation av UFO-Sveriges historia. Ett fint tillskott till AFU:s bildarkiv.

Fältundersökarkurs i Enköping 5-6 oktober 1991