Friday, March 26, 2010

Arkivdag

Kompledig från jobbet har jag ägnat dagen år arkivjobb av olika slag. Passade också på att fika med med den ganska stora medarbetarstab vi nu har på AFU. Genom samarbete med Arbetsförmedlingen, Arbetslivsresurs och kommunen är nu arbetsstyrkan uppe i åtta anställda plus fem som jobbar ideellt. Det gör oss unika inom internationell ufologi. Roligt också att alla verkar trivas med att jobba på en lite ovanlig arbetsplats.

Medarbetare på AFU. Fr v Elisabeth, Susanne, Sandra Aronsson, Håkan Landin, Sven-Olov Svensson, Yvonne Hjelm

Det finns stora mängder dokumentärer om ufo på video och dvd. I AFU har vi hundratals dokumentärer både i original och kopia. Donationer av filmer har strömmat in från både svenska och utländska ufologer. Ännu så länge står största delen av samlingen helt oordnad men den här helgen har jag börjat skapa en viss basordning så att det går att hitta någotsånär utan att behöva plöja igenom hylla efter hylla.


Både trevligt och frustrerande är att jag samtidigt hittar så många dokumentärer jag inte ens visste att vi hade och som jag gärna skulle vilje se. Men dygnet har som bekant bara 24 timmar. Tiden vår fiende, som Mon Cousin uttrycker det i Hedebyborna. En del av dessa dokumentärer kan man numera hitta på nätet men långt ifrån alla som finns i AFU. Här finns många unika inspelningar av stort värde för ufoforskningen men förstås också en hel del kommersiellt undermåligt material som i första hand är av sociologiskt intresse.


Vid fikat i dag passade några på att spela på hästar och spekulerade om vad de skulle göra om den stora vinsten slår in. Jag vet i alla fall vad jag skulle göra: Fortsätta att bygga AFU till ett världsledande center för internationell ufoforskning och dokumentation med tillhörande museum i större lokaler. Anställa både fältundersökare och arkivpersonal. Man kan väl få drömma lite.