Saturday, November 13, 2010

Ännu mera forteana

I fredags var det meningen att jag och en bibliotekariekollega skulle åka till Västerås för att besöka Leanders antikvariat. Men vädret gjorde att vi ställde in resan. Istället har jag ägnat två dagar åt att få ordning på C-arkivet, sortera och flytta donationen från Roger Ersson till respektive arkivlokal och stuva om hyllor så vi får mer plats för inkommande samlingar. Dagens stora evenemang var annars ytterligare en resa till Motala eftersom Jan-Ove Sundberg hittat mer material vi kunde hämta till AFU. Anders Liljegren och jag gav oss av trots regn och rusk. Vad gör man inte när ufo och forteanasamlingar lockar.

Anders Liljegren fyller kasse efter kasse med spännande material

Den här gången hade vi med oss egna kassar och det behövdes verkligen. Jan-Ove hade bland sina gömmor hittat en hel del material som han missat vid vårt förra besök: böcker, tidskrifter, pressklipp, foton, bandinspelningar med mera. En salig blandning av ufo, forteana, kryptozoologi och andra mysterier. Medan Anders och jag packade kasse efter kasse underhöll oss Jan-Ove med anekdoter från gamla tider och sina äventyr i kryptozoologins värld.

Har jag berättat det här? Jan-Ove underhöll med anekdoter

Det blev inte mindre än elva kassar fullpackade med material som det blev ett konststycke att försöka packa in i bilen när regnet öste ner. Innan vi åkte bjöd Jan-Ove på en välbehövlig fika medan jag föreslog honom att han skulle skriva sina memoarer. Något jag brukar påpeka för alla gamla ufologer. Då finns våra erfarenheter och upplevelser på pränt och bevarade för eftervärlden.

Elva kassar material till AFU 

På hemvägen stannade vi till vid IKEA och handlade bokstöd till AFU. Gå igenom och sortera Jan-Oves material får bli morgondagens sysselsättning.