Sunday, November 1, 2009

Unikt ufomaterial

Bredvid mig på golvet ligger just nu en fullständigt unik samling foton som Anders Liljegren och jag idag varit och hämtat hos Karl-Olov Pettersson i Medåker utanför Arboga. Förutom fotografier fick vi också en stor samling kassettband med föredrag och intervjuer samt en mängd gamla dekaler som vi direkt körde ner till AFU.

Karl-Olov och Anders försöker få ordning på allt material som skall packas


Karl-Olov bjöd på kaffe och bullar i sin rymliga villa efter att vi med stor entusiasm och nyfikenhet gått igenom och packat allt material i en stor kartong. För Anders och mig var det här lite samma känsla som när vi fick Gösta Rehns fina samling korrespondens 1989.

Karl-Olov bläddrar i pärmen med cirka 2200 negativ

Karl-Olov Pettersson var aktiv i Köpings UFO-förening 1975 och framåt. När Bevan Berthelsen lämnade ufoarenan 1980 tog Karl-Olov Pettersson över ordförandeklubban. Karl-Olov, som alltid varit tekniskt intresserad, tog mängder av foton, speciellt åren 1975-1980. Dessutom spelade han in alla riksstämmor och många lokala föredrag.

Anders Liljegren beundrar fotosamlingen

Hela denna unika samling har nu Karl-Olov donerat till AFU och det måste betecknas som en av de mest omfattande foto- och bandsamlingar vi fått. Ett enastående tillskott till UFO-Sveriges arkiv och viktiga pusselbitar för mig som nu skriver på UFO-Sveriges historia. Ett stort varmt tack till Karl-Olov för denna fina donation.

Anders Liljegren och Karl-Olov Pettersson

Jag har gjort en preliminär bedömning och räknar till cirka 2200 negativ i svartvitt och något mellan 500 och 1000 pappersbilder. De senare är svåra att bedöma eftersom de ännu så länge ligger helt osorterade i en stor kartong. Här finns mängder av bilder från riksstämmor, fältundersökarkurserna i Lersäter, lokala ufoföreningar och ufofall. Dessutom alla porträttbilder som togs i Lersäter i slutet på 1970-talet. Jag har bara hunnit titta på en del av materialet och hittar mängder av unika foton jag aldrig sett. Tala om julafton för en ufolog. Nu återstår det tidsödande men roliga arbetet att försöka scanna så många foton som möjligt.


På hemvägen stannade Anders och jag till på Sibylla i Kungsör och åt en välförtjänt rödspätta. Vi kunde inte annat än skåla för en mycket lyckad dag.