Saturday, January 2, 2010

Klockskeppen

I AFU:s arkiv finns ett brev, daterat den 22 april 1967, från förlaget Parthenons grundare Edith Nicolaisen till Yusuke Matsumura, Cosmic Brotherhood Association i Japan. Där beskriver Edith följande observation som hon gjorde hösten 1955:

"En månljus kväll i november 1955 mellan 10 och 11 på kvällen, cirka 15 kilometer söder om Linköping, väntade jag i min bil att ett tåg skulle passera. Plötsligt fick jag syn på ett vackert grönt ljus ovanför järnvägens gröna signalljus. För att se bättre vevade jag ner vindrutan på vänster sida och stack ut huvudet. Och där, några hundra meter ovanför marken, hängde ett stort klockformat flygande tefat med fönster och landningsklot...Från den ena sidan av fönstren lyste ett grönt ljus och från den andra ett orange ljus... Dagen efter rapporterade en lokal tidning att fem personer söder om Linköping hade observerat ett flygande tefat. Vittnenas beskrivning stämmer med min egen observation."



Den här observationen inträffade två år innan Edith startade förlaget Parthenon i Helsingborg. För några år sedan gjorde jag ett försök att spåra artikeln om händelsen som ska ha stått i en lokaltidning. Tyvärr utan resultat. Den kan ha varit Östgöta Correspondenten eller någon annan lokal tidning. Det skulle vara mycket intressant att se om de fem vittnena beskrev farkosten på samma sätt som Edith. Jag vore mycket tacksam om någon bloggläsare i Linköpingstrakten kunde ta sig tid att besöka Linköpings stadsbibliotek och bläddra igenom mikrofilmer av olika lokaltidningar och försöka hitta artikeln. Lämpligt då att även kolla 1954 och 1956 om Edith misstagit sig på år. Lämpligt också att kolla månaderna före och efter.



Givetvis måste man sätta frågetecken inför Ediths observation. Hon hade 1955 beslutat sig för att missionera för George Adamski och hans rymdbudskap. Adamski blev som bekant en världskändis genom sin bok Flying saucer have landed från 1953 med bilderna av klockformade "venusianska spaningsskepp". Men det skulle vara intressant att se om det går att styrka Ediths observation.

Det som är intressant i sammanhanget är att denna klockformade farkosttyp observerats av vittnen i olika delar av världen oavsett Adamskis påståenden. Jag dokumenterade ett sådant fall från FOA:s pärmar som rapporterades till Milostab Nedre Norrland 1969 i min förra bok UFO - i myt och verklighet s. 116-118. I boken Looking for the aliens berättar även Peter Hough och Jenny Randles att de undersökt samma typ av fall i England (s. 67).



Men vad ytterst få känner till är att det inte var Adamski som först beskrev denna farkosttyp i ufo-kontaktsammanhang. I det lilla häftet Visitors from space av Eugen Drake, The Fellowship of Golden Illumination visar han en teckning på olika typer av tefat. Ni kan se teckningen nedan. Detta häfte publicerades redan 1949 eller 1950, alltså två år före Adamskis tefatsbilder och Drake påstår att hans ufokontakter startade redan på 1930-talet. Det klockformade tefatet med tre klot under är tydligt avbildat.



Så vad ska man tro om herrar Adamski, Howard Menger med flera som som berättar om resor i dessa tefat? En kritisk granskande hållning är att rekommendera. Enda framkomliga vägen är som vanligt mer data och forskning. Jag hoppas någon kan hjälpa mig att hitta artikeln i Östgötapressen från 1955. Kanske kan det bli en liten pusselbit till den stora gåtan.