Saturday, September 5, 2009

Trevligt besök hos MIS

Nyligen hemkommen från Malmö där jag pratade om ufo och AFU inför ett trettiotal åhörare i anrika Malmö Interplanetariska Sällskap (MIS). Ett mycket trevligt besök som samtidigt knyter ihop en mängd trådar i svensk ufohistoria. MIS grundades 1958 av bland andra Edith Nicolaisen som startade förlaget Parthenon i Helsingborg 1957. Min nya bok Främlingar på vår jord är utgiven på Parthenon så besöket kändes onekligen lite historiskt.


Jag blev mycket väl mottagen och inkvarterad hos Ebbe och Karin Johansson, som bjöd på en superb middag före kvällens föredrag. Till middagen kom också nuvarande ordföranden i MIS Ragnar Olsson och vi hann ventilera både arkivarbete och MIS historia innan det var dags att ge sig av till föreningens lokal. Det var tryggt att ha med tekniskt kunnige Ebbe Johansson, tidigare ordförande i MIS i många år, som elegant fick ordning på både datorer och annan utrustning.

Ebbe Johansson ordnar det tekniska före mötet

Det var roligt att träffa MIS-medlemmarna, som visade sig vara både frågvisa och kunniga. Det blev en lång fråge- och diskussionsstund efter fikat. Och intressant var att flera medlemmar hade gjort egna ufoiakttagelser, några mycket fascinerande närobservationer som jag hoppas kommer att meddelas AFU och UFO-Sverige framöver.


Två ordförande i MIS, nuvarande Ragnar Olsson (t.v.) och Ebbe Johansson

Efter föredraget och på lördagsförmiddagen passade jag på att fråga Ebbe Johansson så mycket jag kunde om både Parthenons och MIS historia. Ebbe satt under flera år också i Parthenons styrelse. Han sitter inne med mängder av spännande erfarenheter och anekdoter om gångna tider. Jag hoppas snart kunna återse både Ebbe och Karin och få dokumentera allt vad de vet om svensk ufohistoria. Och ett mycket varmt tack till Ebbe och Karin för generös gästfrihet och god mat.