Wednesday, August 5, 2009

Ufokonst

Ämnet ufo fångar vår fantasi på många sätt. Det är fascinerande att följa hur bilderna av ufo och främmande varelser förändras med tiden. Inte minst blir förändringarna tydliga när det gäller skillnaden i bokframsidor från 1950-talet och 2000-talet. Framsidan på min egen nya bok Främlingar på vår jord. Ufokontakter i Sverige har skapats av konstnären Max Magnus Norman och föreställer kontaktmannen Richard Höglunds första möte med ufovarelser 1965. Max Magnus Norman har mycket suggestivt fångat upplevelsen i sin illustration. Besök gärna hans egen hemsida för att se andra konstverk.

När det gäller suggestiva äldre bokframsidor skulle jag nog vilja ge ett förstapris till originalupplagan av Desmond Leslies och George Adamskis Flygande tefat har landat från 1953. Inte undra på att den gamle ufologen Gordon Creighton kallade den "the book that was dynamite". Det var den på många sätt.


Med 1980-talet och det stora massmediala genomslaget för Whitley Striebers bok Närkontakt förändrades bilden av, framför allt, ufovarelsen. Den lilla, närmast insektsliknande, humanoiden blev nu standard för hur utomjordingar skulle se ut trots att den bara representerade en del av rapporterade iakttagelser.


Själv föredrar jag de gamla 50-talsbilderna. Delvis av nostalgiska skäl men också för att jag upplever dem som konstnärligt av hög kvalitet. Du som vill se mer av ufokonst hittar mycket om du skriver in ufo art i Google. Passa också på att beskåda Jim Nicholls ufo art.