Monday, August 8, 2011

Sista "Texasresan"

I kväll åkte Anders Liljegren och jag över till vårdboendet Strömsborg i Motala för att hämta det sista materialet från Jan-Ove "Texas" Sundberg vilket han testamenterat till AFU. Jan-Ove avled, som jag tidigare skrivit om på min blogg, den 24 juni. Ingvar Borg hade ordnat det mesta kvarvarande ufo- och forteanamaterialet i lådor så Anders och jag kunde packa det vi bedömde som intressant i kassar och några stora kartonger.

Ingvar Borg och Anders Liljegren packar Jan-Ove Sundbergs material i hans rum på vårdboendet Strömsborg

Det blev sammanlagt fyra stora kartonger och 12 kassar fulla med material som vi kunde köra ut på en vagn till bilen. Anders blev den som fick bära och lasta det mesta medan jag passade på att ta kort för bloggen. Ibland är det praktiskt att vara bloggare.

Anders fick bära det mesta men var lika glad för det

Slutligen hann vi också med en liten pratstund med Ingvar som gjort ett mycket gott arbete med att göra i ordning det material som skulle till AFU samt ordnat med både praktiska och juridiska frågor i samband med Jan-Oves bortgång. Ett stort tack till Ingvar för den fina hjälpen.

Ingvar Borg och Anders Liljegren

På hemvägen stannade Anders och jag för en snabb fika innan vi väl hemkomna till Norrköping lastade ur allt material och hann med en snabbkoll av innehållet. Vi noterade att kartongerna innehåller stora mängder foton, artiklar och opublicerade manus. Det blir ett tufft men intressant arbete att försöka ordna upp allt och integrera med den övriga samlingen material från Jan-Ove.

Jan-Ove Sundberg under sitt sista besök på AFU 14 augusti 2010