Saturday, April 9, 2011

ABF och styrelsemöte

Torsdag 7 april höll jag föredrag om ufo och Arkivet för UFO-forskning på Bergslagsgården i Norrköping. Det var ett så kallat köksbordssamtal, mitt på dagen, anordnat av ABF. 17 personer i blandade åldrar kom och lyssnade. Trevlig tillställning med en lång frågestund efteråt. Som vanligt vid föredag får jag höra om intressanta närobservationer i andra hand där de inblandade personerna inte vill berätta om vad de varit med om. Jag får en känsla av att mörkertalet när det gäller antalet ufoobservationer är väldigt stort.

Clas Svahn var nöjd trots att han fick sitta på en klappstol med ett litet extrabord

Tidigt i morse begav jag mig av till våra arkivlokaler för att förbereda (läs koka kaffe) UFO-Sveriges styrelsmöte. Strax efter tio började ufogänget dyka upp. Den här gången inte mindre än tolv personer vilket gjorde det lite trångt vid AFU:s fikabord men det fungerade ganska bra ändå. Extra glad blev jag över de fyra ugglor som Irre Bredin hade med sig till mig. De står redan i min bokhylla.

Mats Nilsson fick till och med plats med sin dator. T v Roger Ersson

Vid mötet avhandlades bland annat praktiska detaljer inför riksstämman i Borås 7 maj, uppdatering av UFO-Sveriges hemsida och den nya listan över lokalgrupper och lokala representanter. Clas Svahn informerade också om att fältundersökarkursen på Hållsta konferens i höst är framflyttad till helgen 1-2 oktober. Efter styrelsemötet blev det en efterlängtad lunch på Fyra kök i Hageby

Lunch på fyra kök. Fr v Anders Liljegren, Gunnar Karlsson, Jörgen Granlie, Roger Ersson, Clas Svahn, Rickard Andersson, Tobias Lindgren, Carl-Anton Mattsson, Mats Nilsson, Håkan Ekstrand, Irre Bredin

Eftersom många i styrelsen inte sett dom förändringar som skett i AFU den senaste tiden så ordnade Anders Liljegren och jag en rundvandring i våra lokaler och berättade om alla nyheter. Givetvis försökte jag som vanligt inspirera fler ufologer att flytta till Norrköping och börja som volontärer i AFU. Arbetsuppgifterna är vid det här laget närmast oändliga.

Anders Liljegren berättar om rapportarkivet medan Clas Svahn fotograferar

Allra roligast är nästan alltid att visa biblioteket som vid det här laget mer och mer börjar likna en riktig biblioteksfilial i storlek. Och vi har ju faktiskt också en egen filial i Evansbiblioteket.

I biblioteket. Fr v Gunnar, Jörgen, Carl-Anton, Clas, Roger

Håkan Ekstrand och Mats Nilsson undrar över hur de skall hinna läsa alla böcker

I det vackra vädret var det angenämt att vandra mellan våra olika arkivlokaler längs gatan. Som vanligt avslutades mötet med att vi packade ur en mängd ufomaterial som Clas hade med och som vi ägnade en stund åt att sortera i C-lokalen. Innan alla åkte hem hann vi en snabb fika och lite småprat. Nästa styrelsemöte blir i Borås i samband med riksstämman. 

På vandring mellan lokalerna