Saturday, November 3, 2012

Malmö interplanetariska sällskap

Fredagen den 2 november tog jag tåget till Malmö för att hålla föredrag i Malmö interplanetariska sällskap (MIS). Ebbe Johansson hämtade upp mig vid stationen. Med var också Karin Johanssons dotter Sonja. Som vanligt blev jag inkvarterad i Karin trivsamma lägenhet på Annebergsgatan. Där väntade en riktigt god middag. Något man alltid blir bortskämd med vid MIS-besök. Innan vi gav oss av till lokalen för kvällens föredrag passade Ebbe på att visa en del av sina teleskop.

Ebbe Johansson vid ett av sina teleskop

MIS håller sedan några år till i den spiritualistiska Föreningen Tro och vetandes lokal på Lorensbergsgatan. Trots det regniga höstvädret lockades cirka 25 åhörare till mitt föredrag om Ufo och den esoteriska traditionen. Den kom som en nyhet för de flesta att den svenska uforörelsen från början till stor del byggdes av av aktiva teosofer. Jag visade både de personliga, idéhistoriska och fenomenkopplingarna till teosofin och den esoteriska traditionen. Efter en fikapaus där alla kunde njuta av Karins goda bakverk satte Ebbe alla i en ring för vidare diskussion och frågor. En gammal tradition i MIS för att få alla med i samtalet. Roligt att både skeptiska amatörastronomer och aktiva teosofer var med och ställde frågor. Det blev en bra och informativ frågestund för alla inblandade.


På kvällen blev det eftersittning hos Ebbe och Karin med smörgås och vin. Vi hann fram till småtimmarna avhandla det mesta inom våra ämnen. Särskilt intressant var det att höra Ebbe berätta om de undersökningar och dokumentation han har gjort vad gäller EVP - electronic voice phenomenon. Något som blev känt i Sverige mycket tack vare Friedrich Jürgenson. Jag var inte medveten om att Ebbe arbetat i så många år med fältundersökningar på området.

Trivsam eftersittning hos Karin och Ebbe

På lördagen tittade vi bland annat på flera av de videodokumentationer Ebbe gjort angående EVP. Han visade också hur han arbetade med vinkelpinnar och kunde hitta så kallade currylinjer i lägenheten. Även jag testade och fick samma utslag som Ebbe.

Ebbe demonstrerar vinkelpinnar

Slutligen satte vi oss ner och jag ställde en mängd frågor om MIS gamla historia, som jag skrev ner. Ebbe berättade en hel del från föreningens början 1958, både anekdoter och händelser de första åren. Jag fäste mig särskilt vid följande roliga händelse. MIS bildades den 1 oktober 1958 i samband med Karl Veits föredrag på Realskolan. Reklam före föredraget gjordes bland annat genom den affisch, som nu finns i AFU. Alve Holmqvist, som var en av de tidiga medlemmarna, klistrade affischen på ett plakat som han som en levande affischpojke vandrade runt med i centrala Malmö. Modigt och innovativt gjort får man väl säga. Synd att ingen påpasslig journalist fick en bild på Alve med plakatet.


Alve Holmqvist hemma hos Sten Lindgren, Lidingö 30 juni 1972

Affischen som Alve Holmqvist vandrade runt med i Malmö 1958

Slutligen vill jag rikta ett varmt tack till vännerna Ebbe och Karin för all god mat och omtanke. Och hoppas att Malmö interplanetariska sällskap kan hålla föredragstraditionen levande och fortsätta verksamheten många år till.