Friday, July 20, 2012

Tidskrifter och Desmond Leslie

Mina sista semesterdagar i juli har Anders Liljegren och jag bland annat ägnat åt den stora samling tidskrifter som anlände från England för en tid sedan. Medan Anders har katalogiserat i C-lokalen har jag burit över lådor till D-arkivet och sorterat in så många jag hunnit i respektive boxar. Det handlar om tusentals tidskrifter, många vi aldrig sett tidigare, i det mest skilda ämnen. Flera lockar till vidare läsning men det får bli vid senare tillfälle.



Vår samling av tavlor och affischer med ufokonst växer och räcker till en konstutställning. Kanske ett framtida projekt. Jag passade i alla fall på att byta några tavlor i vår arbetslokal. Tråkigt att så många historiskt intressanta verk bara blir liggande i våra arkiv. Det estetiska i våra lokaler brukar falla på min lott, trots min färgblindhet.



Sven-Olov beundrar Daniel Glantz affisch av Nävsjöhändelsen

Strax före två idag anlände Mats Nilsson, Gunnar Karlsson och lilla Emma med överexemplar av nya UFO-Aktuellt som de hämtat hos Håkan Ekstrand. Lådorna placerades som vanligt i UFO-Sveriges tidningslager som har blivit AFU:s lokal nummer tio. Anders och jag passade också på att bjuda på fika och dessutom kunde jag överlämna två elefanter jag köpt till Gunnar på en loppmarknad i Karlskrona. Mats, Gunnar och Emma åkte sedan vidare för att tillbringa helgen i Mantorp.

Fr v Gunnar Karlsson, Mats Nilsson med Emma, Anders Liljegren

Gunnar fick två nya elefanter till sin samling

Lilla Emma hittade sin favorit Alienna

Man kan krama rymdvarelser också. I bakgrunden Anders

På läsfronten har jag börjat med en sällsynt klassiker, The Amazing Mr. Lutterworth, av ingen mindre än Desmond Leslie, en av författarna till Flying Saucers Have Landed. Vi har ett enda exemplar i AFU och den finns inte ens att köpa antikvariskt på Amazon. Det är en novell Leslie skrev 1958 och enligt författaren är den till 75 procent verklighet. Inte oväntat handlar den delvis om George Adamski, under pseudonymen Minovsky.


Desmond Leslie (1921-2011)

Temat är Mr. Lutterworth kamp mot giriga storföretag som försöker hindra honom att presentera lösningen på världens energiproblem. Ett minst sagt aktuellt tema. Kanske blir det en nygammal recension i UFO-Aktuellt framöver. För ufologer är Desmond Leslie mest bekant för sitt samarbete med George Adamski men han skrev även noveller, filmmanus och elektronisk musik.