Ett intressant påpekande var att Dr. Hugh Gray (1916-2002), som under flera år var generalsekreterare för The Theosophical Society in England, också var parlamentsledamot för British Labour Party mellan 1966-1970. Lustigt nog fick jag en svensk-finsk referens av Michael Gomes från New York. Han skrev i ett mejl att den finske religionshistorikern Tore Ahlbäck i sin avhandling Uppkomsten av Teosofiska Samfundet i Finland (1995) berört sambandet mellan finska teosofer och arbetarrörelsen i Finland. Ahlbäck har även sammanfattat sin studie i en artikel i tidskriften Temenos, Theosophy and Socialism in Finland.
Och nu knyts det historiska trådarna samman. Recensionsredaktör för Temenos är professor Per-Arne Berglie vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet. Berglie doktorerade 1983 på avhandlingen Gudarna stiger ned. Rituell besatthet hos sherpas och tibetaner. En bok som finns i AFUs bibliotek. AFU har nyligen haft besök av Erik Östling som arbetar vid samma institution som Berglie. 1973-1974 arbetade jag som vapenfri tjänstepliktig cirka ett år vid Vitterhetsakademiens bibliotek på Östermalm i Stockholm. En av mina kamrater på biblioteket, som också gjorde vapenfri tjänst, var Per-Arne Berglie. Han berättade ofta om sitt intresse för tibetansk shamanism och vi hade många intressanta diskussioner om religion och mystik. Det var Per-Arne som fick mig att börja läsa religionshistoria vid Stockholms universitet 1974. Så kan ödets trådar vävas samman.
Per-Arne Berglie och jag vid ingången till Vitterhetsakademiens bibliotek 6 november 1973
Peer-Arne Berglie och jag i låneexpeditionen, Vitterhetsakademiens bibliotek
Fotot ovan togs i november 1973, en intensiv period i mitt liv på många sätt. Den 17 mars 1973 hade Anders Liljegren, Kjell Jonsson och jag bildat AFU, då under namnet Arbetsgruppen för ufologi. I november 1973 tog jag över redaktörskapet för vår tidskrift Ufologen. Och den 1 november 1973 kom jag med i den meditationsgrupp som Sture och Turid Johansson bildat på Lidingö. Den bestod huvudsakligen av medlemmar från dåvarande Stockholms UFO-Center. Vi mediterade och läste Blavatskys Hemliga läran. Inte precis den lämpligaste nybörjarboken för den som vill ge sig i kast med teosofin. Men vi gav också snart upp och diskuterade efter meditationen allt mellan himmel och jord.
Men för att återgå till vänsteresoterismen. I veckan fick jag Politics and the Occult av Gary Lachman. Eftersom så många förknippar den esoteriska traditionen med extremhöger och konservatism vill Lachman i sin bok visa att det också finns och funnits en levande vänsteresoterisk riktning. I första kapitlet skriver han: "One of the things I hope to show in this book is that there was a progressive, left-wing occult politics as well, although, to be sure, it has gone comparatively unnoticed."