“… man will
become conscious of these (etheric) levels, and aware of their inhabitants… Men
in their etheric bodies will be noted, and communicated with, and the devas and
elementals of the ethers will be studied and recognised.”
Alice Bailey, A Treatise on Cosmic Fire
13. Vi är inte
ensamma – på jorden
Sent på kvällen, trettondagen 1931, var den 24 årige drängen
Helge Eriksson med om en upplevelse som för alltid skulle finnas inristad i
hans minne. Han var egentligen östgöte men arbetade nu som kreatursskötare på Dannebo
gård, ett par mil utanför Eslöv i Skåne. Det är en månljus och vacker
vinterkväll när Helge beger sig till en vän som bor på en gård i närheten. De
umgås några timmar och vid tiotiden återvänder han hemåt. Nästan hemma vid
bostaden möts Helge av en ovanlig syn. För Anders Liljegren, som gjorde en
telefonintervju med Helge 1973, berättar han: ”Jag var inte långt ifrån den
gård, där jag arbetade, när jag såg 10-12 småvuxna karlar komma gående mot mig.
Jag upptäckte dem på ungefär 50
meters håll och de närmade sig raskt. De var så små, ja,
de räckte mig till knäna ungefär, och jag minns att jag kände mig himmelens
rädd inför den märkvärdiga synen.” (1)
Männen passerar på bara några meters avstånd och det
intensiva månskenet och snön gör att Helge, trots att han är rädd, kan studera
deras utseende och klädsel i detalj. De småvuxna varelserna bär mörkgröna
kläder med luva. Helge uppfattar det som om klädseln är förfärdigad i ett
stycke, ”något slags blus de dragit över sig”. Alla är skäggiga och deras
huvuden onormalt stora i förhållande till kroppen. Ansiktsuttrycken verkar
hårda och grymma. En stark, frän odör kommer från männen. En lukt som kunde
kännas en lång stund efter att de passerat.
Även om de små männen verkar medvetna om Helges närvaro tar
de ingen notis om honom utan passerar, närmast marscherar, förbi som en liten
militärtrupp på den hårdfrusna marken. Ljudet av deras fotsteg hörs tydligt.
Gruppen fortsätter ut på ett stort gärde där Helge ser ett ”konstigt,
blåviolett sken, som tycktes vara dolt i någon sorts dimma”. Männen försvinner
in i skenet som skiftar i gult, blått och violett. Ljuset är så intensivt att
Helge aldrig sett något liknande ”här på jorden”. Plötsligt hörs ett vinande
ljud i luften och allting är borta.
Teckning: Lennart Moberg
För Anders Liljegren berättar Helge att han funderat mycket
över händelsen under åren och även berättat om den för bekanta. Några tror
honom, andra inte. Helge avslutar: ”Jag mötte dem ju personligen, jag hörde ju
stegen, såg deras ögon och ansikten, kände lukten… och allt det andra. Jag såg
dem. Jag har aldrig upplevt något liknande sedan, och när det hände var jag
fullt klar i huvudet. Jag har reda på mig, och det har jag alltid haft… Det var
inga vanliga människor jag mötte. Jag tänkte med en gång, att detta måste vara
människor från en annan värld.”
Efter Anders Liljegrens intervju med Helge Eriksson
kontaktades han av både journalister och flera ufologer. Uppenbarligen
påverkades Helge av ufologers och journalisters åsikt att det här måste röra
sig om rymdmänniskor. Utomjordiska besökare var den självklara tolkningen, den
allenarådande teorin en bra bit in på 1970-talet. Det märks i det brev som
Helge skrev till UFO-Sverige en tid efteråt där han uppenbarligen ville vara
ufologerna till lags. I brevet skriver han: Ӂr 1931 i januari hade jag en
märklig kontakt med rymdmän som jag både hörde och såg… Min första tanke var
att detta är människor från en annan planet.” (2) Detta är uppenbarligen en
efterhandskonstruktion. Det är inte troligt att en dräng i 1930-talets Sverige
skulle tolka en dylik upplevelse som rymdmänniskor. I Anders intervju med Helge
och i hans egen första redogörelse för händelsen i Saxons veckotidning 1974 (3)
nämns inget om rymdmänniskor. I sin andra bok Besökare från kosmos, skriven ufologen Boris Jungkvist angående
observationen: ”Allt talar för att han varit vittne till en klassisk
ufolandning. Kanske var det den första ufolandningen och mötet med humanoider i
modern tid i Sverige?” (4) Boris Jungkvist var en ivrig ETI-förespråkare. För
honom var det självklart att det rörde sig om varelser från en annan planet. Liksom
många andra påverkades han av K. Gösta Rehn, som mycket hårt drev den
utomjordiska teorin i sina fyra böcker på 1960- och 70-talet. Rehn, som utgick
från en ateistisk och materialistisk världsbild, betraktade Keel och Vallees
teorier som ”en fasansfull återvändsgränd”. (5) För att inte verka
ovetenskaplig eller bli sammanblandad med ”ockultism” förfäktade Rehn envist ETI-teorin
som den enda godtagbara.
Boris Jungkvist. Foto: AFU
UFO-Sveriges grundare och förste ordförande Carl-Axel Jonzon
(CAJ) berättar i UFO-Information om en upplevelse liknande Helge Erikssons. (6)
Carl-Axel var då sju år och bodde med sina föräldrar på en liten gård i Vallby,
Östergötland. En kall, klar och snörik februarimorgon 1935 vandrar han som
vanligt den lilla byvägen till skolan. En bit på vägen finns ett stort gärde på
höger sida och där får Carl-Axel syn på något som ser ut som en upp och nedvänd
skål liggande i snön. Omkring vandrar sex ”personer” med fyrkantiga kåpor över
huvudena, liknande de som man använder vid biskötsel. Personerna är mörka och
uppträder på ett militäriskt sätt. Avståndet är mellan tre och fyrahundra meter
och Carl-Axel kan inte se några detaljer men han jämför storleken på föremålet
med en bil.
Carl-Axel Jonzon 31 okt. 1971. Foto: Håkan Blomqvist
På vägen kommer nu Carl-Axels farbror och han frågar honom
vad det är för något på gärdet: ”Han sköt upp hatten i nacken och stirrade lika
oförstående som jag. Till sist sade han att det knappast kunde vara några djur
och med den upplysningen skildes vi åt.” Carl-Axel vill nu skynda sig till
skolan och tar en genväg över gärdet. Efter bara några steg börjar det komma
någon sorts dimma och han tappar orienteringen men försöker gå i den riktning
där skolan ligger. Trots att Carl-Axel är på sin fars ägor känner han inte igen
sig men vandrar vidare. Efter att ha hoppat över ett dike försvinner plötsligt
dimman och vägen till skolan blir tydlig igen. Men när han kommer fram är
klockan redan elva och kamraterna sitter och äter sin medhavda matsäck.
Carl-Axel uppfattar att han bara vandrat några minuter i dimman men det har
gått mer än tre timmar. Lärarinnan skäller på honom för försenad ankomst och
tror att historien om dimman bara är en nödlögn för att han varit borta från
skolan.
Alla med någon kännedom om folktro noterar omedelbart
likheterna mellan ovanstående observationer och de berättelser om tomtar
(leprechauns) som finns nedtecknade både I Sverige och andra länder. Det var
dessa likheter som Jacques Vallee upptäckte på 1960-talet vilket resulterade i
boken Passport to Magonia (1969). För
traditionella folklorister och de ufologer som anammar den psykosociala teorin,
är upplevelser av denna art kulturellt betingade visioner eller
hallucinationer. Men Vallee som var kännare av hermetiska och esoteriska
traditioner gjorde en annan bedömning: ”Jag tror att ufofenomenet ger belägg
för existensen av andra tid-rum-dimensioner, att ufo kanske inte kommer från
vad vi vanligen menar med rymden utan från ett multiversum (multiverse) som
finns runt omkring oss och vilket vi envist vägrat erkänna som verklighet trots
de bevis som varit tillgängliga under århundraden. En dylik teori är nödvändig
för att kunna förklara både moderna fall och berättelser om Magonia
(folktro-HB) – liksom ombordtagningar och den paranormala komponenten i
rapporterna.” (7)
Ungefär samma slutsats drog journalisten John Keel efter
sina många års fältundersökningar av både ufo och paranormala fenomen,
framförallt i Ohiodalen i USA. Istället för multiverse använder Keel begreppet
superspektrum för de parallella världar som omger oss. Även om han inte var
främmande för utomjordiska besökare så talar han hellre om ultraterrestriella
varelser istället för extraterrestriella. Han är både optimist och pessimist
vad gäller framtiden när vi kommer att förstå och utforska dessa världar med
dess mängder av väsen. I sin sista bok The
Eighth Tower skriver Keel: ”I dag rör sig många vetenskapliga discipliner i
samma riktning utan att inse att de utforskar ett mycket gammalt territorium.
Inom några få år, kanske inom vår livstid, kommer alla vetenskaper att röra sig
i samma riktning och superspektrums mysterier blir beskrivna och förklarade. Vi
kommer slutligen att förstå - verkligen förstå – de krafter som har styrt våra
öden under historiens gång.” (8)
En intressant antydan om detta nya forskningsfält ger Jay
David, oberoende forskare och konsult till Arkansas Paranormal and Anomalous
Studies Team (ARPAST). Han är också aktiv inom Dark Plasma Life Research
Organization. På deras webbsida presenteras teorin om mörk plasma som
förklaring till den mängd paranormala fenomen och varelser som observerats i
alla tider. (9) Esoteriker noterar att denna teori är i stort sett identisk med
esoterikens lära om överfysiska materievärldar. Man har bara använt en annan
terminologi som kanske låter mera vetenskaplig. För den här studien kan det
vara av intresse att tillämpa den taxonomi för överfysiska väsen som teosofen
Charles Leadbeater presenterar i sin numera klassiska The Astral Plane (1895).
Charles Leadbeaters klärvoajanta studier är något av en
fenomenkatalog över både varelser och krafter i överfysiska världar. I sin
självbiografi berättar Leadbeater hur han fick ett erbjudande av adepten D.K.
att tränas i att kunna observera parallella världar. En svår och krävande
träning eftersom spontan klärvoajans utan kunskap huvudsakligen leder till
olika typer av misstolkningar av vad som observeras. Leadbeater beskriver hur
träningen gick till efter att hans klärvoajanta förmågor utvecklats: ”Tålmodigt
och om och om igen skapade han (D.K.) en tydlig tankeform och frågade mig: ”Vad
ser du?” Och när jag beskrev den så gott jag kunde så kom kommentaren igen och
igen: ”Nej, nej, du misstolkar, du ser inte helheten, gå djupare in i dig
själv, använd både din mentala och astrala syn, pressa på lite vidare, lite
högre… mot slutet av träningen kallades lekfulla naturandar in och beordrades
att förvirra och vilseleda mig.” (10)
Leadbeater delar in de väsen man kan träffa på i överfysiska
världar i tre huvudavdelningar: mänskliga, icke mänskliga samt skapade. Mänskliga
delas vidare upp i levande och avlidna. Med levande menas då personer som kan
medvetet lämna sin kropp i så kallad astralflykt. Bland mänskliga och levande
kan följande upplevelse sannolikt räknas in hämtad från Paramahansa Yoganandas
självbiografi Autobiography of a Yogi.
Den innefattar även materialisation. Jag har inte funnit händelsen i den
förkortade svenska upplagan Mitt liv som
yogi. Paramahansa Yogananda lärde sig yoga av sin lärare Sri Yukteswar. En
dag befinner sig Yogananda i Serampore då han får ett telepatiskt besked att
Sri Yukteswar åkt till Calcutta i ett ärende och att han inte kommer med
niotåget som avtalat. En annan lärjunge, Dijen, tror inte på Yoganandas besked
utan går för att möta Sri Yukteswar vid niotåget. Yogananda går till sitt rum
där strax ett intensivt ljussken blir synligt. I ljuset materialiseras hans
lärare Sri Yukteswar. Chockad böjer sig Yogananda och rör vid sin gurus fötter
och mantel som känns som vanligt. Gurun förklarar: ”Jag är glad att du fick
mitt telepatiska meddelande… Jag är nu klar med mitt uppdrag i Calcutta och
anländer med tåg till Serampore klockan tio… Möt mig vid stationen. Du och
Dijen kommer att finna att jag har med mig en passagerare, en liten pojke som
bär på en silverbägare.”(11) Sri Yukteswar lägger händerna på Yoganandas huvud.
Därefter hörs ett egendomligt mullrande ljud och guruns kropp börjar gradvis
försvinna i ljuset. Först fötterna och benen, sedan resten av kroppen. Det var
som om en skärm rullades upp, skriver Yogananda. Strax kommer Dijen tillbaka
och förklarar att deras lärare inte anlände med niotåget. De går tillbaka till
stationen och klockan tio stiger Sri Yukteswar av tåget som han meddelat och
har även en liten pojke med sig som bär på en silvermugg. Yogananda skriver:
”För ett ögonblick upplevde jag en våg av rädsla inom mig på grund av den
märkliga händelsen. Det kändes som om 1900-talets materialistiska värld bara
försvann och jag kastades tillbaka till forntiden där Jesus uppenbarade sig för
Peter på sjön.” (12)
I kategorin icke mänskliga finner vi enligt Leadbeaters
schema huvudsakligen så kallade devor och naturandar. En, enligt esoteriken,
parallell jordbaserad evolution. Naturandar (gnomer, undiner, sylfer med mera)
motsvarar djurriket i organisk evolution medan devor är individer närmare
människan i medvetande. De observationer som gjordes av Helge Eriksson och
Carl-Axel Jonzon skulle enligt Leadbeaters taxonomi benämnas naturandar,
gnomer. Dessa väsen har bland annat förmågan att påverka människor psykiskt,
förvirra och lura, vilken stämmer väl med folktrons beskrivningar av till
exempel fenomenet bergtagen.
Den 19 maj 1973 intervjuade Anders Liljegren och jag
ufologen Åke Franzén i mitt föräldrahem i Södertälje. Åke tillbringade fem
veckor 1969 i Point Pleasant, USA för att undersöka rapporterna om den märkliga
varelsen som gick under namnet Mothman - fågelmannen. Åke intervjuade inte
mindre än trettio vittnen. Ett av huvudvittnena var Linda Scarberry som
tillsammans med sin man och ett annat par observerade fågelmannen den 15
november 1966. De såg varelsen både stående på marken och när den flög ovanför
bilen efter att de skräckslagna flydde från platsen. Vingarna var cirka tre
meter och vingspetsarna kunde ses på var sin sida om bilen. Vingarna flaxade
inte utan var helt stilla. Något som imponerade på Åke var vittnenas
uppriktighet och att flera blivit traumatiserade av observationerna. Linda
Scarberry tvingades uppsöka sjukhus för den psykiska chock hon fått av
händelsen. En morgon vaknade hon på sjukhuset av att ha klöst sönder både armar
och ben. Hon visade Åke de stora ärr som fanns kvar. (13)
Åke Franzén 1978. Foto: Håkan Blomqvist
1925 utkom en bok med titeln Fairies at Work and at Play av den klärvoajante teosofen Geoffrey
Hodson. Den innehåller en mängd detaljerade observationer av naturandar och
devor. Men om flera av varelserna i stället beskrevs i en ufobok skulle de
klassificeras som ufohumanoider. Intressant är att en varelse av Mothmantyp
också finns med med bland Hodsons iakttagelser: ”När jag observerade några
tunga stormmoln komma in över dalen fick jag syn på ett antal fågelliknande
luftandar som hastigt färdades framför de anstormande molnen. Många av dem är
mörka och otrevliga att beskåda då de liknar läderlappar… Deras ansikten är
mänskliga och välformade, ansiktsuttrycket är otrevligt; resten av kroppen är
ej helt formad och de liknar faktiskt fåglar med mänskliga ansikten… De
utstöter ett hemskt, skrikande läte och då och då skjuter de nästan lodrätt upp
och in i molnen.” (14) Det höga skrikljudet och den vertikala stigningen
beskrivs i flera Mothmanrapporter.
Fler och fler ufologer har börjat studera dessa samband. En
i Sverige tyvärr ganska bortglömd studie är Danaiderna
- ett försök att förstå ufofenomenet av Staffan Andersson. En läsvärd bok
där Staffan tar upp sambanden mellan folktroväsen och ufo. Han påpekar i
inledningen: "Folkfantasin har ofta använts som ett sopcontainerbegrepp
där allt man inte kan förklara dumpas. Att det inom denna så kallade fantasi
även ryms sakliga skildringar av genuina upplevelser är ett faktum som få
verkar ha insett...". (15) Det engelska författaren Janet Bord har gjort
en liknande studie, Fairies, Real
Encounters With Little People, där hon i ett kapitel ställer frågan:
ufovarelser och naturandar, är det samma sak? (16)
I The Astral Plane
ger Leadbeater även en mängd beskrivningar av olika typer av fenomen bland
annat vad han kallar spirit lights, alltså ljusfenomen orsakade av naturandar
eller devor. Här kan man fundera över om det intressanta Ulfsrydfallet 1995 i
själva verket skall ges en esoterisk tolkning eller en
naturvetenskaplig-teknisk? Båda ser jag som möjliga. I den lilla orten Ulfsryd,
några mil sydväst om Tingsryd, inträffade två UFO-observationer den 7 januari
1995. Observationerna gjordes med ungefär två timmars mellanrum. Vid 17-tiden
tar Ewy Johansson en kvällspromenad när hon får syn på ett ljusklot närma sig.
Det stannar svävande över en stenmur på cirka 50 meters avstånd och ser
ut att flyta ut i en stor ljusbåge över muren. Ewy blir helt paralyserad och
kan inte röra sig. När klotet åter börja röra sig bort mot skogen vaknar Ewy
till sans igen och vänder hemåt för att berätta för sin man vad som hänt.
Ewy Johansson vid muren där hon såg klotet. Foto: AFU
Någon kilometer längre bort sitter grannen Stig Karlsson ett
par timmar senare och tittar på teve. Strax före 19.30 ser han ett ljus som
lyser in i rummet. Han går ut i trädgården och får syn på ett starkt vitlysande
klot, cirka 80 cm
i diameter. Det svävar på bara cirka 15 meters avstånd. Stig tar upp något föremål
från marken för att kasta mot klotet men blir paralyserad och kan inte röra
armen. "Det kändes som om jag fått någon strålning i kroppen", säger
han. Efter en stund far klotet rakt upp och Stig kan röra sig igen. När han
kommer tillbaka in i stugan har teven ändrats så han måste ställa om kanalerna.
(17)
I folktroberättelser och humanoidfall finner vi ofta hur
vittnen påverkas psykiskt av händelserna, blir förvirrade eller upplever en
mängd ofta ganska bisarra fenomen och syner. Den esoteriska förklaringen ger
Charles Leadbeater. Dessa naturandar tycker om att driva gäck med människor och
spela olika spratt genom den förmåga de har att påverka psyket: ”De har stor
hjälp i sina tricks genom den fantastiska förmåga de har att kasta glamour över
de som kommer i deras närhet. Deras offer både ser och hör vad dessa naturandar
påverkar dem att se, precis som en hypnotiserad person ser, hör, känner eller
tror vad hypnotisören vill. (18)
Den sista kategorin i Leadbeaters taxonomi är artificiellt
skapade väsen. Genom träning i visualisering och koncentration kan alla människor
skapa så kallade elementalväsen i finare materia, väsen som ibland också kan
materialiseras. I Magic and Mystery in
Tibet berättar Alexandra David-Neel hur hon av en av munkarna får lära sig
att skapa en tulpa - en självständig tankevarelse. Hon drar sig tillbaka i
ensamhet och ägnar sig åt att meditera på den form hon vill skapa - en gladlynt
munk. Efter flera månader börjar munken ta form och materialiseras. Till en
början kommer den endast när hon kallar på den men efter hand blir den mera verklig
och de andra munkarna tar varelsen för en annan människa. Från att ha varit en
jovialisk munk förändras så formen efter hand till att bli mera demonisk och Alexandra
inser att hon måste förstöra formen annars kommer den att ta överhanden. Men
arbetet blir inte lätt, det tar henne cirka sex månader innan munken helt
försvunnit. (19)
George Owen, professor i medicin var University of Toronto
och hans hustru Iris är författare till en mycket intressant bok med titeln Conjuring up Philip. An adventure in Psychokinesis.
De var båda kända parapsykologer med särskilt intresse för poltergeistfenomen.
I sina undersökningar har de kunnat notera att vittnen till poltergeistfenomen
ofta också är ufovittnen. De ljusbollar "balls of light", som
rapporteras i båda kategorierna av fall kan ges en parapsykologiskt eller
ufologisk tolkning, beroende på forskarens referensram. Boken Conjuring up Philip är något av en
parapsykologisk klassiker där en grupp parapsykologer i Kanada beslutar sig för
att skapa en varelse som de döper till Philip. De tankekonstruerade honom bit
för bit och efter en längre tid kunde de börja kommunicera med honom. Det visade
sig också att denna fantasivarelse lyckas "skapa" en mängd mycket
påtagliga paranormala fenomen som till exempel att flytta bord. (20)
I sammanhanget kan jag nämna en egen upplevelse, som fick
mig att fundera på sambandet mellan ufo och paranormala fenomen. I mitten på 1970-talet deltog jag i en
meditationsgrupp tillsammans med Sture och Turid Johansson. Vi prövade en del
olika meditationstekniker och experimenterade också med skilda former av
healing. Vid ett tillfälle var en kvinnlig bekant sängliggande i en förkylning.
Hon befann sig på en ort ungefär tre mil från min bostad. Utan att meddela
henne beslöt jag en kväll att pröva så kallad avståndshealing. Efter diverse
koncentrations- och visualiseringsövningar "sände" jag efter bästa
förmåga energi och tänkte därefter inte mer på saken. Nästa morgon ringde
kvinnan och förklarade att " det hände en så underlig sak i går kväll när
jag skulle somna". När hon låg på sängen dök plötsligt ett lysande klot
upp i rummet. Ljusklotet närmade sig sakta sängen och flöt helt lugnt och
stilla in i hennes kropp. Hon blev inte rädd och upplevde snarast en känsla av
lugn. När hon vaknade på morgonen var förkylningen i stort sett helt borta.
Naturligtvis kan jag inte vara säker på att ljusklotet skapades genom min
kraftöverföring, men tidpunkten stämde och kvinnan har aldrig upplevt något
liknande vare sig förr eller senare.
Jag umgicks en hel del med Sture och Turid Johansson under
1970-talet bland annat i deras meditationsgrupp. Med tiden skulle Sture bli
världskänd som transmedium, uppmärksammad i teveserien Out On a Limb med Shirley MacLaine. Många gånger har jag funderat
om de skrämmande varelser som Sture och Turid observerade i Väggarö på
Södertörn den 29 oktober 1965 kan ha varit kontruerade elementalväsen utsända
av någon. Jag intervjuade dem flera gånger om denna händelse och besökte även
platsen.
Sture och Turid Johansson var mycket ufointresserade på
1960-talet. En kort tid efter att paret bevistat ett föredrag på Ifologiska
sällskapet 1964 talar Turid på telefon med en väninna när en manlig röst
plötsligt kommer in på linjen och säger att Sture och Turid skall åka ut till
en plats som heter Väggarö. Den ligger på Södertörn, söder om Stockholm. Det
resulterar i att paret börjar ta bilen ut till Väggarö då och då där de stannar
och mediterar. Ibland upplever de som att det flyter blålila vågor eller
strålningar genom bilen. En vinterkväll 1964 kommer ett starkt blåvitt sken
bakifrån när de står på vägen. De hoppar ner i diket på var sin sida om vägen
och ser ljusfenomenet gå som en raket upp i skyn igen.
Sture och Turid Johansson. Foto: AFU
Ingenting mer händer förrän den 29 oktober 1965. På dagen
får Turid ett ”mentalt” meddelande att de skall bege sig till Väggarö vid
tiotiden på kvällen. Rösten säger också att de skall vara försiktiga eftersom
”det pågår en maktkamp på jorden”. När de kommer fram till den vanliga platsen
får de syn på ett antal små varelser som flyter omkring i luften och som kommer
mycket nära bilen, cirka en halv meter.
Sture: När vi kom ut till det där stället där vi brukade
sitta och hade fått besked om att åka till, så jag vet inte, men någonting hade
gått snett med själva tidsangivelsen. Vi skulle vara där kring halv elva och vi
var där halv tio och då fanns dom där gubbarna där redan. Vi såg dom inte
förrän vi hade parkerat bilen. Det var inte helt mörkt utan skymning. Då fanns
dom där redan nere på ängen och dom kom ju väldigt nära (cirka en halv meters
avstånd på Stures sida av bilen -HB). Hur många det var vet jag allvarligt
talat inte. Vi tror det var fem eller högst sex. Dom var någonstans mellan 1,25
till 1,50 meter
långa med jättestora huvuden och ögon som lyste. Det var som man tänker sig
fosfor, rödaktigt. Man såg inga pupiller. Dom gick inte utan flöt rätlinjigt
fram. Dom gick inte i mjuka linjer.
Händelsen vid Väggarö 29 okt. 1965. Foto: Håkan Blomqvist
Turid: Vi hade också en transistorradio och den gick hela
tiden medan dom var där. Vi hade ju släckt av bilen och ljuset men radion hade
vi lös i baksätet.
Sture: Jag önskade för mitt liv att det skulle komma en bil.
Men det kom ingen. Varelserna försvann ute på gärdet och sedan var det precis
som om dom skulle ha landat med ett tefat på bilen. Hela bilen skakade och
radion tjöt och hoppade i baksätet och vi dök under instrumentbrädan. Vi trodde
dom skulle knäcka bilen. Vi såg inget skepp starta. Vi var tillbaka dagen efter
och skulle leta efter spår men vi fann inga.
Turid: Det är konstigt, förut då vi åkte ut och dom där
strålningarna kom så hade man aldrig någon känsla av något ont eller dylikt
utan vi satt och hade roligt och det var skönt och vi mediterade. Men efter det
här med gubbarna så har vi varit ute och tittat och vi tycker det är så
kusligt. Vi törs inte stanna i mörker och särskilt inte gå ur bilen.
Håkan: Hur länge varade händelsen?
Sture: Det kanske bara var fem minuter men för mig kändes
det verkligen lång tid.
Håkan: Såg du några öron eller fingrar på varelserna?
Sture: Tänk dig själv att du sitter i halvskymning och
tittar ut genom ett fönster. Skulle du tänka på och lägga märke till vilken typ
av öron eller hur många fingrar dom hade och så vidare – när du är livrädd. Det
gör man helt enkelt inte. Då skall man vara enormt kall och det kunde inte jag
vara. Men dom hade armar det är jag förvissad om.
Håkan: Kommunicerade de aldrig med varandra?
Sture: Inte vad jag kunde se. Dom rörde sig inte i grupp
utan var och en självständigt.
Efter chocken väntade Sture och Turid en stund innan de
startade bilen och for iväg. De vågade inte åka direkt hem. Trots det är båda
överens om att de gått för mycket tid. De kom inte hem förrän vid fyratiden på
morgonen. Så länge var de inte ute och åkte. Tid har försvunnit menar de. Den
märkliga telefonrösten och meddelandet att de skall bege sig till Väggarö
skulle kunna tolkas så att ”någon” beslutat sig för att utsätta Sture och Turid
för denna händelse. Motivet kan man i så fall bara spekulera om. (21)
Den esoteriska traditionen ger mycket detaljerade data och
beskrivningar av de väsen som existerar i parallella världar. Esoteriken ger
enligt min mening den intressantaste och mest uttömmande förklaringen kring
alla paranormala väsen och deras uppträdande. Som alternativt paradigm eller
arbetshypotes är därför den esoteriska traditionen värdefull. Men endast fortsatt forskning kan ge de definitiva svaren. Liksom
Helge Eriksson, Carl-Axel Jonzon, Sture och Turid Johansson med flera kan vi vanliga
människor plötsligt få en mycket konkret upplevelse av något av dessa väsen och
därmed inse att vi inte är ensamma på jorden. Det får mig att tänka på John
Keel suggestiva avslutning i Strange
Creatures From Time and Space: ”Tro – eller skepsis – kommer att avgöras
för dig på ett annat sätt. Nästa vecka, nästa månad eller nästa år färdas du på
en öde landsväg sent på natten och när du passerat en kurva för du plötsligt
se…”.
Noter
1. Anders Liljegren, ”Tolv små män med grymma drag kom emot
mig i månskensnatten”, UFO-Information, nr. 2, mars-april 1973, s. 2-3.
2. Odaterat brev till UFO-Sverige kortfattat återgivet i
Staffan Stigsjöö, ”Tefatsfolket, vänner eller fiender”, Larsson, Täby, 1974, s.
58.
3. Helge Eriksson, ”Varifrån kom de små männen”, (Mitt möte
med det okända), Saxons veckotidning, nr. 42, 1974.
4. Boris Jungkvist, ”Besökare från kosmos. De flygande
tefatens gåta”, Zindermans, Uddevalla, 1980, s. 193-194.
5. K. Gösta Rehn, ”UFO-utmaningen”, Zindermans, Uddevalla,
1976, s. 83.
6. Carl-Axel Jonzon, ”Skolgång med förhinder”,
UFO-Information, nr. 3, 1982, s. 24.
7. Jacques
Vallee, ”Dimensions. A Casebook of Alien Contact”, Contemporary Books, Chicago, 1988, s. 284.
8. John
Keel, The Eighth Tower”,
Saturday Review Press, New York,
1975, s. 216.
9. http://www.dapla.org/plasma_aliens.htm
10. Charles
Leadbeater, “How Theosophy Came To Me”, The Theosophical Publishing House,
Adyar, Madras, India, 1975 (Orig. 1895), s.
133-134.
11.
Paramahansa Yogananda, “Autobiography of a Yogi”, Self-Realization Fellowship, Los Angeles, California,
2008, s. 163-165.
12. Ibid.
s. 165.
13. https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-1973-1975/west-virginias-faagelman
14.
Geoffrey Hodson, “Fairies at Work and at Play”, Quest Books, Wheaton, Illinois,
2010, s. 84-85.
15. Staffan Andersson, “Danaiderna – ett försök att förstå
UFO-fenomenet”, Parthenon, Nyköping, 1999, s. 16.
16. Janet
Bord, ”Fairies. Real Encounters With Little People”, Dell Publishing, New York, 1998.
17. Clas Svahn, “Kloten i Ulfsryd paralyserade två”, UFO-Aktuellt,
nr. 3, 2007, s. 4-6.
18. Charles
Leadbeater, ”The Astral Plane”, The Book Tree, San Diego, 2007, s. 112-113.
19.
Alexandra David-Neel, “Magic and Mystery in Tibet”,
Souvenir Press, London,
1965, s. 314-315.
20. Iris M.
Owen & Margaret Sparrow, “Conjuring up Philip. An Adventure in
Psychokinesis”, Harper & Row, New
York, 1976.
21. Håkan Blomqvist, “Störtande satelliter och märkliga
varelser”.
https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-2006-2009/stoertande-satelliter-och-maerkliga-varelser
22. John Keel, ”Strange Creatures From time and Space”,
Fawcett Publications, Greenwich,
Conn., 1970, s. 278.