Sunday, December 23, 2012

God Jul

Så här dan före dan vill jag passa på att önska alla bloggläsare en riktigt skön och avkopplande jul. Som illustration har jag valt den fantasifulla framsidan från UFO Allehanda 1987. Som väl de flesta ufologer känner till vid det här laget så svävar tefatet över den gamla ufostugan i Ulunda, Enköping. Idag tyvärr ett minne blott. Den revs 2011. Under drygt trettio år var den klubbstuga för Enköpings UFO-Förening, från 1997 Enköping-Sala UFO-förening. Men också under alla år samlingslokal för en mängd olika aktiviteter inom UFO-Sverige.


UFO-Allehanda gavs ut mellan 1980-2006 och fungerade som medlemsblad för Enköpings UFO-förening och med tiden även Sala UFO-förening. Trots sitt enkla utförande är den en verklig guldgruva av svensk ufohistoria. Hemma i min bokhylla har jag en box med de flesta utgåvor och bläddrar då och då i dom och hittar åtskilligt läsvärt.


Arnold Idebring återkom ofta med sin spalt I huvudet på en gammal gubbe som var trivsamma kåserier och anekdoter om föreningens historia och mycket annat. Till nr 4, 2004 skrev Arnold En julberättelse, om händelser julen 1939 då han var på besök hos sin svåger och syster i Upplands Tuna där svågern var förvaltare på gården Ora. Gården ägdes av den kände författaren och forskningsresanden Rolf Blomberg. Där fick Arnold vara med om ett klassiskt julottebesök med slädar, hästar, vargskinnspälsar och facklor. Färden gick till Upplands Tuna kyrka. Efter kyrkan blev det glögg och skinksmörgås. Arnold skriver: "Det var en jul som jag har lite svårt att glömma. Det är nog inte många i dag som är förunnade att få vara med om en sån antik eller gammalt julfirande."

När man arbetar med Arkivet för UFO-forskning är det faktiskt som att få julklappar i stort sett varje vecka. Donationer av material strömmar in från alla håll och kanter. Böcker, tidskrifter, pressklipp, foton, filmer, föreningsmaterial med mera. Jag kan känna mig som en liten pojke inför julklapparna när jag öppnar många av de paket och lådor som anländer till AFU. Här nedan några exempel på material som vi fick från Willy Wegner i Danmark för en tid sedan.

Vackert inbundna årgångar av Malmö Interplanetariska Sällskaps tidskrift Galax

Tefat av ett annat slag

Må så gott alla bloggläsare och koppla av med en god bok i helgen.