Friday, November 16, 2012

Sten Lindgren

Eftersom jag varit ledig från jobbet i dag har jag ägnat mig åt vad som skulle kunna kallas ofrivllig bodybuilding. Anders Liljegren och jag har enats om en förändring vad gäller uppställningen av tidskrifter i D-arkivet. Eftersom vi inte bara samlar ufo utan också har tidskrifter som behandlar science fiction, astronomi, allmän vetenskap (t ex Omni, New Scientist), teosofi, spiritualism med mera som har jag börjat flytta om i tidskriftsarkivet enligt ovanstående grundindelning. Mycket bärande hit och dit men det blir mera överskådligt när allt är klart.

Vid 18-tiden anlände Erik Östling som kommer att skanna material om Sten Lindgren för en artikel om nyandlighet och ufologi. Erik som snart beger sig av till Australien några veckor kommer att jobba i D-arkivet under helgen. Vi har mycket material om Sten Lindgren och hans tidigare aktiviteter och organisation, som hade det ambitiösa namnet Intergalaktiska Federation (IGF).

Anders Liljegren och Erik Östling

Sten Lindgren var min första mentor i den märkliga tefatsvärlden. Precis som Clas Svahn hade Henry Svensson som sin mentor. Men för mig som naiv tonåring blev det en ovanlig start på ufointresset. Sten och hans kollega Bjarne Håkansson förde mig in i tefatsmystikens allra heligaste. Så här beskrev jag mötet i en min bok UFO - i myt och verklighet: "Rymdmänniskornas ambassadör och kontakman i Sverige - Sten Lindgren - blev min första lärare och guru i tefatens otroliga värld. I ett brev daterat den 15 november 1970 välkomnade han mig till en träff i lägenheten på Lidingö. "De bästa kosmiska hälsningar", löd texten. Den 21 november 1970 invigdes jag och min skolkamrat Kjell Jonsson i venusianernas hemliga operationer i Sverige och rymdmänniskornas andliga filosofi. Sten och Bjarne släckte ljuset i lägenheten och meden vi lyssnade till "kosmisk musik" från en orgel kombinerades ljudet med ett färgskådespel på väggen. Allt var hemligt, andligt, mystiskt. Det var meningen att just vi skulle sammanföras, förklarade Sten. Två neurotiska tonåringar frälstes på ögonblicket. Livet fick en högre mening. Jag tyckte detta var Shangri-La."

Sten Lindgren vid sin ljusorgel 1971

Med tiden vaknade det kritiska förnuftet och jag kunde se med lite mer distans på Sten och hans många påståenden. Men jag kan tacka honom för att han gav inspirationen till mitt livslånga ufointresse. Utan Sten hade det kanske aldrig blivit något AFU. UFO-Sveriges Mats Nilsson hade träffat Sten och Bjarne redan 1967 och börjat arbeta för Bjarnes organisation Association Brotherhood Contactgroup (ABC). I AFU hittade jag i dag en artikel om Mats Nilsson från 1968 där han intervjuas som ABC-representant.

Mats Nilsson i Vestmanlands Läns Tidning 4 november 1968

Även om mycket var tämligen far out när det gällde Sten Lindgren och hans grupp så var det för mig en viktig läroperiod. Sten är en fridsam och något hemlighetsfull mystiker som blandar nyandliga föreställningar med ufokontakter. Även om jag inte funnit något bevis för hans många upplevelser och kontakter så kan jag ändå undra om han kanske varit med om något ovanligt från början men sedan gjort en hel hönsgård av en fjäder. Det finns fortfarande några händelser i samband med Sten som är gåtfulla. Huruvida det går att få klarhet i dessa händelser efter så lång tid är osäkert. Tyvärr råkade Sten för några år sedan ut för en stroke. Men jag hoppas han återfår hälsan. Även om jag kritiserat honom i flera sammanhang så återupptar jag gärna kontakten. Sten har för övrigt donerat en del material till AFU.

Sten Lindgren i sitt hem på Lidingö 25 december 1984