Friday, November 9, 2012

Har tefaten åkt hem?

Den lite lustiga rubriken kommer sig av en artikel jag hittade i brittiska The Telegraph på temat att engelska ufoorganisationer lägger ner på grund av brist på intressanta uforapporter. Den 17 november kommer föreningen Assap - Association for the Scientific Study of Anomalous Phenomena att hålla ett möte på University of Worcester för att diskutera frågan. Assap består av både skeptiker och "troende". David Clarke menar att ämnet är dött eftersom ingen observerar någonting som ger tydliga bevis. Nick Pope däremot anser att vi inte skall kasta ut barnet med badvattnet. "Att så många rapporter dessa dagar beror på kinesiska lyktor gör att de mera intressanta observationerna ibland försvinner i mängden." Det verkar som om många engelska ufologer känner lite som den märkliga titeln på George Adamskis sista bok Flying Saucers Farewell.


För den som varit med i många år i ufologin känns diskussionen igen. Jag har sett liknande rubriker i ufotidskrifter från 1950-talet och framåt. Något som dagens ufointresserade lätt glömmer bort är att genuint märkliga ufoobservationer i stort sett alltid varit sällsynta. Visserligen har det förekommit ett antal ufovågor, så kallade flaps, till exempel Dalarna 1985 men i övrigt är riktigt gåtfulla rapporter ovanliga. Att så få intressanta närobservationer rapporteras till UFO-Sveriges rapportcentral i dag misstänker jag till en del kan ha att göra med en samhällsanda som tyvärr präglas mer och mer av rädsla och försiktighet. De riktigt intressanta observationerna får vi ofta in i samband med offentliga föredrag.

Man kan naturligtvis spekulera över varför vi i dag har så få klassiska tefatsrapporter men eftersom vi helt enkelt inte vet vad de genuina ufofenomenen representerar blir det ganska lönlöst att gissa. Trots allt kommer det då och då intressanta fall till rapportcentralen. I morgon lördag ska Clas Svahn hålla föredrag på Krigsarkivet om de verkligt gåtfulla spökraketerna. Missa inte det ni som bor i Stockholm.


Spökraketer fortsätter att rapporteras över Sverige. I september fick UFO-Sveriges rapportcentral in sådan rapport från Butbro, ett litet samhälle strax öster i Finspång. Händelsen inträffade sommaren 1990. Så här skriver rapportören:
"Händelse: Efter att ha besökt er hemsida och tagit del av all information ang. spökraketerna så har min hustru och jag beslutat oss för att delge er vår observation. Tyvärr alldeles för sent för att kunna ge exakt datum för händelsen. Det var en solig sommardag troligtvis 1990 eftersom vi var ute på gräsmattan med vår dotter som föddes i oktober 1989 och som jag minns det var E-M mammaledig. Vårt hus vätter mot skogen på norra sidan och det var från den riktningen som vi först hörde ett väsande/vinande ljud som gjorde att vi tittade upp mot himlen redan innan vi såg föremålet. Sedan kom det ett missilliknande föremål från nordost och passerade nästan rakt över våra huvuden i riktning mot sydväst. Min uppskattning är att det flög lågt och man kunde se att det liksom korrigerade stabiliteten genom radiella små rörelser. Det gick att se p.g.a det satt små fenor eller vingar på bakkroppen. Det hela tog kanske 5-10 sek innan föremålet försvann ur sikte .

Min egen uppskattning av höjden är omkring 50 m kanske lägre eftersom man kunde se korrigeringen av föremålet. Föremålet var mörkt till färgen och liknade en kryssningsmissil. Jag blev väldigt exalterad av händelsen medans min hustru nog blev mera skrämd och inte gärna tar upp detta ämne och vi har bara berättat om det för våra barn. Jag vet inte om det är någon hjälp för datering av händelsen men jag minns att det i närtid efter att detta inträffat var ett reportage på nyheterna om en händelse där någon filmat ett område med bl.a några flaggstänger och när man körde filmen i slowmotion kunde man se några mörka föremål passera väldigt snabbt förbi. Jag minns att jag övervägde att kontakta er då. Denna rapport kanske inte innehåller så mycket matnyttigt men det känns skönt att få skriva av sig och dra sitt strå till stacken. Under senare år har jag trott att krigsmakten var tidigt ute med sofistikerade vapen men nu kanske jag måste ändra uppfattning."

Slutligen måste jag passa på att tipsa om Clas Svahns härliga försvar för oss nördar och diehards som år efter år ägnar åt oss ämnen som många finner kufiska. Vi kulturella outsiders får i alla fall många människor att tänka i lite ovanliga banor och förundras över tillvaron. Education through astonishment, kallade sufiläraren Idries Shah det för.