Wednesday, July 4, 2012

Uforapporter och Parthenon

I dag har jag introducerat Rickard Andersson, styrelseledamot i UFO-Sverige, i alla praktiska bitar vad gäller AFU. Rickard, som är nybliven pappa, har genom Mjölby kommun, som arbetsmarknadsåtgärd, fått möjlighet att vara på arkivet fram till sista augusti. Passar oss utmärkt och han kommer att bland annat marknadsföra UFO-Aktuellt och även lovat att fixa lunch åt AFU-gänget ibland.

Rickard Andersson

För egen del har jag börjat försöka få lite ordning på det oerhört omfattande material vi fått från förlaget Parthenon. När Edith Nicolaisen dog 1986 donerades alla böcker, tidskrifter, korrespondens och övrigt förlagsmaterial till AFU. Det jag nu koncentrerar mig på är att samla alla protokoll med mera från styrelse- och årsmöten i pärmar. På det sättet går det lättare att följa förlaget utveckling från 1957 och framåt. 1993 övertog Carl-Anton Mattsson, Dan Matsson och Roger Ersson Parthenon och har därefter framgångsrikt fortsatt utgivningen. All heder ut Nyköpingsgänget för denna insats.


I söndags, 1 juli, när Tobias Lindgren och jag åt lunch tillsammans i AFU ringde en man från Värmland till rapportcentralen. I mitten på 1990-talet hade han varit ute och fiskat med tre kamrater på sjön Värmeln i sydvästra Värmland. När de närmade sig land fick de syn på ett röd-orange lysande klot som hängde ovanför ett träd. Klotet vaggade fram och tillbaka. En av männen blev så rädd att han fick panik och gruppen tvingades återvända hem. Enligt mannen som ringde hade det rapporterats i lokaltidningar om ufoobservationer samtidigt. Tobias arbetar vidare med fallet och ska försöka intervjua samtliga vittnen. Föremålet rörelsemönster är intressant och ganska vanligt vid ufohändelser. Det beskrivs ibland som fallande löv i sättet att röra sig.

Tobias letar pressklipp om Värmlandsobservationen

I går läste jag av en händelse om kapitel tre i Henry Kjellsons klassiker Försvunnen teknik. Det har rubriken Hur tibetanerna lyfter stenblock medelst ljudvågor. En fascinerande redogörelse som beskriver hur tibetanska munkar med hjälp av trumpetblåsande och trummande upphäver tyngdkraften och får tunga stenblock att lyfta. Hela händelsen filmades enligt uppgift. Jag fäste mig särskilt vid följande citat: "... allteftersom slagtakten ökades och intensifierades, lyfte sig stenblocket sakta och började vagga från sida till sida, men började sedan lyftas med accelererad hastighet." Det är naturligtvis en ren spekulation men kan det här röra sig om samma teknik fast i olika sammanhang eftersom rörelsemönstret är lika?


Så har jag också gjort ett förnyat försök att spåra de minst fem övriga vittnena till ufohändelsen i Björkvik hösten 1989. I söndags ringde jag upp både Kerstin och Tina som utförligt berättat om denna unika närobservation av ett klassiskt tefat. Tina har för en tid sedan träffat sin gamla klasskamrat som också såg farkosten tillsammans med sin mor och syster. De såg den från ett annat håll. I juni 2008 skrev Tinas klasskamrat ett anonymt mejl till UFO-Sveriges rapportcentral och redogjorde för observationen. Trots mina vädjanden har ingen av de övriga vittnena kontaktat mig vilket förstås är oerhört frustrerande. De är ovanligt med minst sju vittnen till en närobservation. Kanske någon av dem läser detta och hör av sig.

Kerstin och Tina vid platsen där de såg farkosten

Kerstins vittnesteckning från frågeformulär