Saturday, July 23, 2011

Katastrofernas dag

Det har varit en mörk dag både i Norges och AFU:s historia. Alla har genom media kunnat följa den oerhörda tragedi som drabbat vårt grannland. Mina tankar går särskilt till vår norske ufokollega Ole Jonny Braenne som eventuellt kan ha förlorat en nära vän på Utøya. Ännu så länge är det inte helt klarlagt.

En annan katastrof drabbade AFU genom det våldssamma regn- och åskvädret över Norrköping i natt. Det går naturligtvis inte på något sätt att jämföra med vad som hände i Norge men för oss innebär det en svår och jobbig situation. Jag citerar från det mejl Anders Liljegren skickat ut:

"Klockan 4 i natt väcktes jag av min mobil. Våra grannar i tropikföreningen Alba hade haft översvämning i lokalen intill vårt Evans-bibliotek på Ljuragatan 79. En av damerna i föreningen var orolig för oss. Hon hade sett att vi hade massor av böcker utsorterade på golvet. Halv 5 var jag på plats och började plocka upp böcker från golvet. Ett par tusen under loppet av två timmar. Sedan ringde jag jouren.

Åskvädret (“det värsta i mannaminne”, typ...) slog till precis vid fel tidpunkt (kring midnatt förlidna natt) när nästan alla böcker låg på golvet. Jag skulle ha fortsatt med att plocka upp i hyllorna och sortera per ämne nu under kommande vecka. Vilken annan tidpunkt som helst hade varit “bättre”...."

Under hela förmiddagen har Leif, Susanne och jag varit nere och torkat upp vatten ur tre av våra lokaler. Värst drabbade är A och D-lokalen samt Evansbiblioteket. I dessa tre lokaler har genom Anders rådiga ingripande genom fastighetsjouren i natt Fukt & Sanering larmats och har installerat avfuktningsaggregat.

Mannen från Fukt & Sanering installerar avfuktningsaggregat i A-lokalen. Kanske skymtar lite av vattnet på golvet

Tråkigast är att ett antal böcker i Evanssamlingen är kraftigt fuktskadade. Vi får se om de går att rädda. I A och D-lokalerna var vattennivån på vissa ytor upp till en centimeter. Samtliga mattor har fått slängas och en hel del kartonger etc som stod på golvet har vattenskadats. Hur stora skadorna blir får vi bedöma efter ett par dagar. I yttre delen av D-lokalen fungerar inte ljuset längre så det är svårt att bedöma läget.

Avfuktningsapparaten i Evansbiblioteket. De mest skadade böckerna ligger på hyllorna längst ner.

Lyckligtvis har biblioteket, C-lokalen och UFO-Sveriges arkiv för UFO-Aktuellt klarat sig helt utan skador. Det som inträffat visar hur nödvändigt det är är vi i AFU måste vara bättre förberedda på liknande händelser. Nu återstår ett stort arbete med sanering och städning.