Thursday, April 28, 2011

Nördar och nya böcker

Nu kan både Clas Svahn och jag officiellt kalla oss nördar. Den 28 oktober förra året pratade jag om ufo och AFU på Östergötlands länsmuseums Nördcafé i Linköping och i går var det dags för Clas att framträda på Tekniska muséets nördcafé i Stockholm. Det blev ett riktigt mastodontföredrag på två timmar som också sändes live på nätet. Du kan se det i repris på muséets hemsida http://www.tekniskamuseet.se/nordcafe En verklig grundkurs i ufologi och andra gåtfulla fenomen.


Nästa lördag är det riksstämma och expo i Borås. Jag noterar att Borås Tidning redan hunnit göra reklam för expo och föredrag genom att de som är prenumeranter på tidningen går in gratis om de visar upp BT-kortet:
http://www.bt.se/multimedia/archive/01473/BT-kortet_maj_1473832a.pdf

Förutom UFO-Aktuellts första nummer för året fick jag också i dag två nya böcker. Den amerikanske parapsykologen Dr. Barry E Taft har dokumenterat sina många års fältundersökningar av paranormala fenomen i Aliens above ghosts below, över fyra tusen fall enligt baksidestexten. Men han har också undersökt ufofenomen. Det skall bli intressant att läsa vad en parapsykolog har att säga om ufo. Bör bli en nyttig bok att läsa före fältundersökarkursen i höst där vi bland annat tar upp kopplingen mellan parapsykologi och ufo.


Och så måste jag förstås läsa Shirley MacLaines nya självbiografi I´m over all that som medierna redan presenterat med sensationella uppgifter om Shirleys amorösa eskapader med diverse kändisar. Men boken har också en del ufoavsnitt. Jag skulle verkligen vilja veta hur det egentligen var med hennes samarbete med kontaktmannen Charles Silva. Shirleys bok Ut på den yttersta grenen bygger till stor del på Charles Silvas bok Date with the gods från 1977. Ett faktum som ledde till åtal och rättegång.


Jag har inte sett någon amerikansk ufolog undersöka fallet Charles Silva. Date with the gods är en annorlunda och fascinerande kontaktberätttelse från Peru. Men hur mycket är sant? Boken börjar bra men slutet är som om det vore skrivet av en amerikansk kristen fundamentalist. Hur som helst är filmen, byggd på Ut på den yttersta grenen en trevlig underhållning som jag ser om då och då. Inte minst för att min gamle vän mediet Sture Johansson deltar och spelar sig själv. Men sanningen om Charles Silva väntar jag fortfarande på.