Tuesday, April 19, 2011

En arkivaries vedermödor

För en tid sedan skrev jag om den österrikiske ufologen och rymdforskaren Dr. Helmut Lammer. 1999 skrev han tillsammans med sin fru Marion boken MILABS: Military mind control and alien abductions. Utifrån omfattande research och ett stort bakgrundsmaterial visar paret Lammer att mycket tyder på att en del ombordtagningsfall i själva verket är hemliga experiment utförda av stormakternas underrättelsetjänster. Man använder föreställningen om utomjordingar som täckmantel för avancerade experiment med droger, hypnos och psykotronisk teknologi.


För några dagar sedan skrev jag till Helmut Lammer för att tipsa honom om några källor. Han svarade vänligt att han lämnat all forskning om ufo och mindcontrol och inte är vidare intresserad av frågan. Naturligtvis frågade jag då om han hade forskningsmaterial och dokument kvar och kunde tänka sig donera det till AFU. Det visade sig att han kastat allt material han och Marion samlat i frågan. Sorgligt och tyvärr alltför vanligt. Men jag förstår inte att en forskare slänger sitt mödosamt framtagna forskningsmaterial. Han borde inse att arkiv med basdata är grunden för all forskning.

Som lite tröst i bedrövelsen över att ha missat ännu en samling har jag ägnat kvällen åt arbete i arkivet. Passat på att städa D-arkivet, kasta kartonger, gamla pärmar med mera och också dammsugit det yttre rummet. Hann även med att sortera lite gamla UFO-Sverigearkivalier och hittade dessutom en plats i D-arkivet för Arnold Idebrings stora UFO-Sverigeemblem.


Har också skannat några gamla foton från AFU 1987. Fortfarande finns en hel del negativ i min egen fotosamling som aldrig har framkallats och som speglar AFU:s utveckling och historia. Det är alltid spännande att se vad som dyker upp i gömmorna.

Sven-Olov Svensson i gamla AFU-lokalen 1987