Friday, October 29, 2010

Fullsatt på Nördcafé

Igår hade jag nöjet att prata om AFU på det relativt nystartade Nördcafé på Östergötlands länsmuseum i Linköping. Arrangörer är Datamuseet IT-ceum och Länsmuseet i samarbete med Tekniska museet. Lokalen man använder ligger en trappa upp ovanför restaurang Hagdahls kök. Eftersom det här var andra gången som Nördcafé arrangeras i Linköping var det lite osäkert hur många som skulle komma. Förra gången var det cirka 30 åhörare.

Thomas Clifford introducerar mig på Nördcafé

Det visade sig snart att intresset var stort och lokalen blev snabbt fullsatt så personalen blev tvungen att köra in en vagn med extra stolar. Efter lite tekniskt strul berättade jag om Arkivet för UFO-forskning, UFO-Sverige och ufoforskning för de cirka 60 åhörarna. Efter föredraget var det många som ville ställa frågor. Under en timme försökte jag svara på allt mellan himmel och jord. Bra frågor från en klart nyfiken och intresserad publik. Som tack fick jag affischen för föredraget vackert inramad. En liten klenod att pryda väggarna med i arkivet.


På bokfronten händer det mycket just nu. I veckan fick jag Nick Redferns senste opus Final events. Redfern har dokumenterat ideerna och aktiviteterna bakom en hemlig grupp inom amerikanska militären som går under namnet Collins Elite. Det är en samling kristna fundamentalister som anser att ufovarelser är demoner som besöker oss i den sista tiden. Religiös fanatism är alltid skrämmande särskilt när den får politiskt inflytande. Men ideerna är inte nya. Läs till exempel artikeln Flying saucers from hell av David Clarke. Lyckligtvis har vi inte så mycket av dessa ideer i Norden.


Andra titlar jag väntar på är Wonders in the sky av Jacques Vallee och Chris Aubeck, biografin över Desmond Leslie av Robert O´Byrne samt Solomon islands mysteries av Marius Boirayon. Den mörka årstiden passar bra att tillbringa med en god bok i läsfåtöljen. Trevliga avbrott när inte de osorterade bok- och pappershögarna i AFU tynger samvetet alltför mycket.