Monday, April 12, 2010

En skål för Clas

Idag vill jag framföra ett hjärligt GRATTIS till vännen och UFO-Sveriges ordförande Clas Svahn som fyller 52 år. Tiden går så rasande fort. Jag tycker det var alldeles nyss vi firade femtioåringen. Det finns ett citat som jag tycker är mycket belysande för hur Clas uppfattas inom UFO-Sverige. UFO-Aktuellts mångårige redaktör Håkan Ekstrand sa så här i en intervju 1994: "... i och med att Clas kom med i sammanhanget så tycker jag faktiskt att det här med UFO har börjat bli kul igen."


Jag kan bara instämma med min namne. Förutom att Clas är rasande sakkunig i allt vad gäller ufo, forteana, astronomi och märkliga naturfenomen så har han en enastående förmåga att inspirera medlemmar i UFO-Sverige och få alla att trivas. Något som de aktiva inom riksorganisationen kan intyga. Har jag då inget negativt att säga om vår ordförande? Ja det skulle väl vara att han inte dricker kaffe...

När vi andra dricker kaffe...

Många intressanta diskussioner och trevliga upplevelser har jag Clas att tacka för. Minns fortfarande med munterhet den gemensamma resan till Ängelholm sommaren 1992 och besöket hos författaren och ufologen Henrik Nanne. Clas och jag blev lovade övernattning i Henriks lilla etta. Han berättade dock inte att det saknades sängar. Efter en hel del whisky försökte Clas och jag sova på var sitt lakan på köksgolvet. Det blev inte mycket sömn den natten och två ledbrutna ufologer byttes om att klaga över ryggont och ledvärk på resan dagen efter. Men roligt hade vi.

Clas Svahn och Henrik Nanne vid Gösta Carlssons monument i Ängelholm juni 1992

Keep up the good work Clas och hoppas du får en riktigt fin födelsedag.