Friday, February 12, 2010

En guldgruva med ufomaterial

Äntligen lite kompledig så jag kan ägna några dagar åt väsentligheter - läs ufojobb. Tillbringade några timmar i d-arkivet med att sortera de senaste sändningarna förenings- och personhistoriskt ufomaterial som kommit in till AFU. Bland annat en fin samling från den gamla 1970-talsföreningen GICOFF - Göteborgs informationscenter för oidentiferade flygande föremål. GICOFF gjorde många fina utredningar på 70-talet, inte minst det klassiska Imjärvifallet från Finland. Den utredningen finns nu i AFU.


Imjärvifallet som det presenterades i engelska Flying saucer review 1970

Allra mest nyfiken var jag dock på det material om Parthenon AB som Carl-Anton Mattsson och Clas Svahn kom ner med för några veckor sedan. Samtliga protokoll från styrelsemöten från 1950-talet och framåt plus mängder av annat material. Nu går det att pussla ihop Parthenons tidiga historia på ett helt annat sätt än tidigare. Det är nästan så jag får lust att skriva om kapitlet om Parthenon som trycktes i min första bok UFO - i myt och verklighet. Det får väl bli en pensionärsprojekt.

Gjorde också ett litet fynd i arkivet. Ett, mycket litet, tryckt porträttfoto av Edith Nicolaisen, Parthenons grundare och eldsjäl. Hon ville inte förekomma på bild och det finns mycket få foton av henne i arkivet. Mitt bildminne sa mig dock att jag sett ett porträttfoto i en japansk publikation. Mycket riktigt, i en broschyr från Cosmic brotherhood association i Japan fann jag en liten bild på Nic, som hon kallades i vänkretsen. Jag har aldrig sett originalfotot. Kanske det finns gömt någonstans i samlingarna.

Edith Nicolaisen 1962

AFU är en verklig guldgruva vad gäller ufomaterial. Här finns till exempel hundratals affischer och löpsedlar från tidningar och tidskrifter som alla på sitt sätt speglar svensk och internationell ufohistoria. Sven-Olov Svensson följde med mig till d-arkivet och jag bad honom hålla upp några affischer som exempel. När kommer någon svensk historiker och skriver en doktorsavhandling om den svenska uforörelsen? Materialet finns, det är bara forskarna som saknas.

Sven-Olov Svensson med affisch från Malmö interplanetariska sällskaps 20-årsjubileum 1978

Resten av helgen skall jag ägna åt att fingranska och komplettera min UFO-Sverigehistorik som nu närmar sig redigerings- och tryckstadiet. Väntar sedan bara på synpunkter och bilder från kollegorna Clas Svahn, Mats Nilsson och Håkan Ekstrand.