Monday, December 21, 2009

Teveinspelning och julstjärna

På förmiddagen kom tevejournalisten Lina Nordanslätt och fotografen Niklas Hjelm från 24nt till AFU för att göra en intervju. Den ska ingå i en serie med östgötaprofiler och tidigare hade man intervjuat Louise Hoffsten och dansbandet Titanix, som kom tvåa i Dansbandskampen. Någon gång framöver ska jag också till studion för en längre inspelning. Programmet sänds efter nyår.

Lina Nordanslätt och Niklas Hjelm under inspelning i AFU

Det blev en trevlig pratstund med Lina som visade sig vara både nyfiken och intresserad av ämnet. Liksom de flesta journalister blev Lina och Niklas imponerade och lite förbryllade över att världens största ufoarkiv råkar ligga i Norrköping. Hoppas inspelningen blev bra. Det är alltid ett pyssel att ta sig fram med stor kamerautrustning mellan bokhyllorna. För att inte tala om det ständiga problemet: vad ska man berätta om när det finns hur mycket som helst att förmedla om ufo som myt och gåta. Förhoppningsvis fick jag med några väsentligheter.

Granen med stjärnan (eller ufot) i toppen


När jag klädde granen igår och satte i stjärnan slog det mig att jag kanske satte upp en symbol för en gammal ufo-observation. Alla har väl läst i Matteusevangeliet 2:7 och vidare (1917 års översättning): "Då kallade Herodes hemligen till sig de vise männen och utfrågade dem noga om tiden då stjärnan hade visat sig... När de hade hört konungens ord, foro de åstad; och se, stjärnan som de hade sett i östern gick framför dem, till dess att den kom över det ställe där barnet var. Där stannade den."


Idag är det förstås omöjligt att avgöra sanningshalten i den gamla bibelberättelsen men det är onekligen en fascinerande tanke att vi kanske delvis firar en gammal ufohändelse. Alla religiösa skrifter är för övrigt fyllda med berättelser och upplevelser som idag skulle klassas som uforapporter. Fältet är fritt fram för tolkningar och många böcker har skrivits i ämnet.

Hur som helst vill jag önska alla mina bloggläsare
En riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År