Sunday, December 13, 2009

Adamskiaffischer och arkivarbete

Mörka och sega vinterdagar kan det vara en bra strategi att ha huvudet bland stjärnorna och fötterna på marken. Jag började dagen med att gå till Gallerix för att få två historiskt intressanta Adamskiaffischer inramade. Vi fick dom för en tid sedan av Glenn Steckling i GAF International - Adamski Foundation. Affischerna består bland annat av flera unika foton. Flera av vilka, åtminstone jag, aldrig sett förut. Silverramarna gick på 250 kronor men det får väl bli min julklapp till AFU. Nu finns affischerna att beskåda i AFU:s konferens- och lunchrum.



En stor del av dagen har jag sedan ägnat åt att försöka få lite ordning på de hundrals video och dvd som står i d-arkivet. Frustrationen över att inte hitta bland materialet gjorde att jag började med att åtminstone få lite ordning på spelfilmerna och TV-serierna med ufomotiv. Problemet är bara att jag samtidigt hittar så många spännande filmer jag inte sett eller skulle vilja se om.


En lite del av video/dvd-samlingen i AFU

Sedan återstår ett jättejobb med att få ordning på alla svenska och utländska dokumentärer, teveprogram med ufoinslag, intervjuer, inspelade riksstämmor med mera från UFO-Sverige. Någon gång hoppas jag att allt detta blir digitaliserat och lätt tillgängligt från UFO-Sveriges eller AFU:s hemsida. Någon frivillig som anmäler sig?


Kan i alla fall glädja mig åt att jag skrivit klart UFO-Sveriges historia till år 2000. Clas får en cd i morgon för att rätta och kolla igenom. Julhelgen kommer jag att ägna åt research och fortsatt skrivande vad gäller åren 2000-2004. Men några spännande sf- och ufofilmer från arkivet ska jag väl hinna med också.