Friday, November 6, 2009

Gamla UFO-Sverigebilder

Som jag berättade i min förra blogg var Anders Liljegren och jag i söndags och hämtade en fin donation med bland annat gamla UFO-Sverigefoton hos Karl-Olov Pettersson i Medåker utanför Arboga. På tisdagen däckades jag av feber och förkylning men mellan varven har jag ändå orkat scanna en del av de 2200 originalnegativ som vi fick. Många av dessa foton ger unika tidsbilder från UFO-Sveriges historia.

Medlemmar i Köpings UFO-förening plockar häftet Fakta om UFO Flygande tefat 1976. Till höger ordförande Thorvald (Bevan) Berthelsen

Samlingen kom mycket lägligt nu när jag skriver på en ny utgåva av UFO-Sveriges historia. Ett arbete som kräver en väldig massa research. Eftersom jag varit sängliggande en stor del av veckan har jag, när orken funnits, läst gamla nummer av UFO-Aktuellt, Rapport-Nytt, verksamhetsberättelser, protokoll från rikssstämmor, styrelsemöten och planeringskonferenser plus redogörelser från fältundersökarkurser och andra sammankomster.


Det 250 kilo tunga tefatet som placerades utanför UFO-Expo i Köping 1978 och flera somrar i rad

Att försöka vaska fram det centrala ur denna informationsmängd är inte lätt och det blir förstås en subjektiv bedömning. Men jag hoppas att resultatet ändå skall ge en rättvisande bild av UFO-Sveriges snart 40-åriga historia.

UFO-Sveriges utställning på Tekniska museet 1979. På bilden t h Annika och Christer Nordin

När jag arbetar med historiken ser jag också att en myt, som man då och då hör, tydligt kan punkteras: påståendet att ufofrågan inte gått framåt. Jämför man med året 1970 då UFO-Sverige bildades, så är idag vår kunskap om åtminstone de svenska ufofenomenen betydligt mera omfattande. Och det tack vare det stora ideella arbete som lagts ner av alla ufologer under åren inom UFO-Sverige och AFU. Andra ufo-organisationer har kommit och gått men UFO-Sverige består. Bara det är värt att fira vid 40-årsjubileet 2010.


Riksstämma i Köping 1979. Fr v Thorvald Berthelsen, Birgitta Andersson, Henry Svensson, Jan Fjellander